EU har nu uppfunnit metoder att plocka vetot från Ungern och avkastningen från ryska statens kapital. Chanserna att man kan ge Ukraina många ryska miljarder har stigit rejält.

EU-kommissionen har tänkt ut en tvåstegs-metod för att utnyttja den ryska centralbankens kapital som EU-sanktioner har frusit fast på europeiska banker.
Först vill man använda sig av en paragraf för akuta, ekonomiska kriser (art 122.1) för att låsa fast kapitalet permanent.
Hittills har det varit låst genom ett sanktionsbeslut mot Ryssland men EU-sanktioner måste förnyas var sjätte månad – vilket kräver enhällighet. Det ger ryssvänliga Ungern en chans att lägga veto mot fortsatt sanktion och kunna lösgöra kapitalet.
(Eller ryssvänliga Slovakien. Eller det numera högerextremt styrda Tjeckien.)
Belgien, på vars finansinstitution Euroclear den största delen av kapitalet just nu är låst, har med rätta invänt att EUs planer för dessa ryska pengar därför kan rivas upp med mycket kort varsel och därigenom öppna för anklagelser för stöld mot värdlandet Belgien.
EU-kommissionen föreslår därför att med hjälp av krisparagrafen 122 permanent förbjuda alla banker från att flytta kapital som ägs av ryska staten ut ur Europa.
(Och som en händelse kan då inte heller USAs Donald Trump ta över pengarna vilket ju annars ingick i hans 28-punkters ”fredsplan” att han skulle göra.)
De flesta EU-regeringar sa sig på torsdagen vara villiga att gå med på ett sådant beslut. Det kan tas med kvalificerad majoritet vilket ställer ryssvänliga länder åt sidan.
Här dras även Sverige in i kapitaldiskussionerna – liksom Frankrike, Tyskland, Cypern och Luxemburg. Alla dessa länder har också ryskt statligt kapital på sina banker, om än mycket mindre summor än Belgien (som har ca 185 mdr euro av totalt 210 mdr).
Alla blir enligt EU-beslutet nu skyldiga att rapportera in vad de har på sina banker.
”Detta är absolut innovativt,” försäkrar Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande.
Och det är det verkligen. Artikel 122 i EU-fördraget handlar om en akut ekonomisk kris. Ukrainas försvar handlar om utrikespolitik.
Kommer EU-domstolen godkänna användningen? Det lär vi få se för Ungern som aldrig dragit sig för att utkräva sina rättigheter via EU-domstolen, har redan protesterat över regelbrottet.
Men ett utslag från EU-domstolen kan dröja flera år, så detta vill nog ingen fundera mer på just nu.
Nästa ”innovativa” grepp i förslaget går ut på att utnyttja avkastningen på det ryska kapitalet och använda detta som pant för ett stort lån. Förslaget läggs fram för EUs stats- och regeringschefer nästa torsdag för grönt ljus.
Lånet ska tas upp av EU-länderna men pengarna går ograverat till Ukraina… också som ett lån men utan ränta och som bara behöver betalas tillbaka EFTER att kriget är över, Ryssland har förlorat och betalat krigsskadestånd till Ukraina.
Det ryska kapitalet tycks bestå av en hel del obligationer och värdepapper som idag hunnit löpa ut och då omvandlats till ”kontanter.” Det ska alltså finnas mycket mer likvida medel i de ryska tillgångarna idag, än det gjorde när dessa deponerades på europeiska banker.
De banker som har dessa ryska pengar på något konto, blir skyldiga att återinvestera summorna dagligen för att öka avkastningen. Även de berörda svenska bankerna, alltså. Intjänade pengar går (via lånet ovan) till Ukraina.
Förslaget är rörigt på det hela taget men åtminstone inte så öppet illegalt som tidigare idéer.
EU-kommissionen hävdar att man med sin metod inte ”konfiskerar” kapitalet vilket man nu indirekt medger sannolikt vore olagligt.
Konfiskering är det bara ifall man tagit ett permanent och oåterkalleligt beslut, säger EU-kommissionen. Eftersom EU tänker stå redo att återlämna kapitalet den dag i framtiden när Ryssland har gjort rätt för sig, så är det inte konfiskering.
Chanserna att EUs stats- och regeringschefer säger ja till det senaste förslaget är hyggligt stor även om det fortfarande öppnar några falluckor.
För EU-regeringarna uppstår nackdelen att de alla måste stå garanti för att lånen återbetalas.
EU-kommissionen erbjuder en sorts lindring för detta åtagande – man föreslår att EUs kommande sjuårs-budget utgör garanti. De 27 måste i så fall enas enhälligt om det (räkna med nej från Ungern) och de förblir fortfarande betalningsansvariga.
Osvuret är bäst men med tanke på Ukrainas desperata pengabehov och oviljan att täcka pengabristen från EU-ländernas egna skattkistor, är chanserna hyggliga för ett ja på EU-toppmötet den 18 december.