Brexitförhandlingarna har nått en ny kaosnivå med bara några veckor kvar till EU-toppmötet i juni samtidigt den brutala ekonomiska verklighet som hotar blir allt tydligare:
+ Theresa May har blivit nedröstad i regeringens ”krigskabinett” av ministrarna som vill ha en ”hård brexit”, men premiärministern går nu ut i öppen strid och förebådar att UK ska stanna många år i EU:s tullunion.
+ På Nordirland har de ledande regeringstjänstemännen utarbetat en egen plan där det införs tullkontroller mellan Nordirland och övriga UK för att på så sätt kunna rädda den öppna gränsen mot EU-landet Irland efter Brexit. Regeringspartiet DUP, som ingår i Theresa Mays regeringsunderlag, hotar att fälla regeringen om den antas.
Det brittiska näringslivet har länge varnat för att hundratusentals jobb riskerar att försvinna om tullkontroller återinförs mot övriga EU. Men det var först när den japanska regeringen talade klarspråk om att Nissan, Honda, Toyota and Mitsubishi kan lägga ner sina stora bilfabriker i Storbritannien som polletten verkar ha fallit ner för politikerna. Först med ett läckt brev där UK uppmanades att stanna i EU:s inre marknad och tullunion, och sedan med offentliga uttalanden efter ett möte på Downing Street mellan ”krigskabinettet” som leder Brexitförhandlingarna och de japanska storföretagen
“If there is no profitability of continuing operation in [the] UK, not Japanese only, no private company can continue operations,” ambassador Tsuruoka said. ”So it is as simple as that. And this is all high stakes that I think all of us need to keep in mind.”
Oppositionspartiet Labour har motiverat sitt ställningstagande för att UK ska stanna i tullunionen just med bilföretagens produktionsvillkor, där en bil kan passera Engelska kanalen upp till fyra gånger när bildelar tillverkas i olika länder. Och de japanska hoten har fått de olika falangerna i den brittiska regeringen att komma upp med nya förslag hur UK ska kunna slippa tullkontroller och ändå genomföra Brexit.
Theresa May har betalat konsultfirman McKinsey 680 000 pund för att utarbeta en plan kallad ”nytt tullsamarbete”, där UK lovar att ta ut tullavgifter åt EU för varor som kommer in via Storbritannien och därtill följa EU:s regelverk så noggrant att det inte behövs några tullkontroller. Medan Brexitministern David Davis har stått för linjen kallad ”Max Fac” där gränsen mot EU införs men ”tekniska lösningar” ska göra att det ändå inte behövs några tullkontroller.
EU:s förhandlare har tidigare avvisat båda modellerna som omöjliga när Storbritannien lämnat EU:s tullunionen och inre marknad, men regeringen har ändå hamnat i intern konflikt om vilken av de båda modellerna man ska fortsätta att försöka förhandla om med EU. Vid ett möte med det elva ministrar starka krigskabinettet blev Theresa May nedröstad med 6-5, med David Davis, handelsminister Liam Fox och utrikesminister Boris Johnson på motståndarsidan. David Davis-falangen verkar befara att Theresa May är beredd att göra eftergifter under förhandlingarna med EU, som i praktiken skulle leda till UK förblir medlem i EU:s tullunion.
Theresa May väljer nu att ta öppen strid mot sina Brexitministrar. I helgen gick en av hennes förtrogna, näringsministern Greg Clark, ut på BBC och varnade för att de japanska bilföretag skulle flytta produktionen till något EU-land om tullkontroller återinförs.
Mr Clark told the BBC the plan would help companies such as Toyota retain “just in time” production methods because it would remove the need for a customs border between the UK and suppliers in the EU. He suggested that thousands of jobs could be at risk if a customs border was erected, citing Toyota. “They’re making a big decision as to where the next motor [engine] plant should be in Europe.”
Näringslivsorganisationen CBI:s chef Carolyn Fairbairn kom också ut med varningar om att hundratusentals jobb hotas:
“The single most important Brexit priority for British manufacturers is to protect frictionless trade with the EU. Hundreds of thousands of jobs across the UK depend on it,” Ms Fairbairn said.”
Theresa Mays anhängare varnade i andra medier för att regeringen riskerar att förlora i parlamentet om den följer krigskabinettets linje, eftersom flera Toryparlamentariker överväger att rösta med Labour för att UK ska stanna kvar i EU:s tullunion. Greg Clark försökte blidka dem med uttalanden om att UK nog måste stanna i tullunionen långt efter 2021 i avvaktan på att administration och teknik för det ”nya tullsamarbetet” är utvecklad.
Den hårda Brexitfalangen har svarat med att öppet döma ut Theresa Mays linje. Brexitanhängarnas inofficielle ledare Jacob Rees-Mogg kallar Mays linje för ”bisarr”.
Samtidigt växer oron på Nordirland för följderna av Brexitkaoset i den brittiska regeringen. The Guardian avslöjade i helgen att de ledande statstjänstemännen i regeringskansliet på Nordirland har utarbetat en plan på egen hand, som inte var sanktionerad av politikerna, om hur gränsen mellan EU-landet Irland och Nordirland ska kunna förbli öppen även efter Brexit.
I den 19-sidiga rapporten föreslås kontroller vid flygplatser och i hamnar på Nordirland med grön- och rödmärkta passager, där lastbilar och varor som ska transporteras vidare utanför UK körs på rött och kontrolleras medan övriga körs på grönt och endast utsätts för stickprovskontroller.
“Concern that a model without a land border would imply ‘a border in the Irish Sea’ could be addressed by providing a ‘green channel’ for goods moving between Northern Ireland and Great Britain, so that there need be no check or constraint on movement.”
It adds: “The very simple and important practical point is that loading on to a ship or aeroplane always involves both a pause in movement and some checks of ‘entitlement to board’ – obviously neither if these apply at the land border.”
De nordirländska regeringstjänstemännen kallar det för en ”pragmatisk lösning” som är bättre än en återgång till ”gamla tiders gräns”:
”Pragmatic extension of a present reality, with the lightest possible touch required to manage risk, seems infinitely preferable to ‘a return to the border of the past’.”
Det största partiet på Nordirland, DUP, har sagt stenhårt nej till alla sådana här lösningar, som de ser som en risk att Nordirland steg för steg införlivas med Irland. DUP:s ledare Arlene Foster har upprepade gånger sagt att partiet kommer att fälla Theresa Mays regering om den går med på detta.
EU-kommissionen har redan tidigare förordat tullkontroller i hamnar och flygplatser på Nordirland, och fick dessutom i mars den brittiska regeringen att gå med på en klausul som innebär att Nordirland ska fortsätta följa EU:s regler för inre marknaden om ingen annan lösning hittas.
Det är tjugo år sedan Långfredagsavtalet, men freden är fortsatt skör på Nordirland och garanteras till stor del av det allt djupare samarbetet över gränsen.
”It’s a disaster, if the border goes up, it’ll help bring back violence,” said John Lynch at a local menswear shop in Newry,
Det ekonomiska samarbetet över den tidigare stenhårt bevakade gränsen är intensivt. Många företag är helt beroende av export till ”den andra sidan”:
”For 51 percent of Irish exporters, Northern Ireland is the destination for more than half their exports. And for around 25 percent of Irish firms, Northern Ireland is the destination for more than 95 percent of their exports.”
Förhoppningarna om en lösning för Nordirland-gränsen och den framtida EU-UK-relationen till EU-toppmötet i juni ser inte ut att infrias. Den definitiva deadlinen är i oktober. Då krävs ett avtal som samtliga EU-länders parlament och EU-parlamentet sedan måste godkänna före den 29 mars 2019 då tidsgränsen för Brexitprocessen går ut.