Skandalen Dieselgate kommer inte straffas med att en EU-bilprovning införs som ser till att nya bilmodeller uppfyller reglerna.
Men de nationella bilprovningarna ska övervakas lite bättre.
Europaparlamentets utredning av Volkswagen-skandalen kring utsläppsfusk har avslöjat många skyldiga.
Volkswagen har som bekant gjort sig skyldigt till att fuska i utsläppstester för att få nedsmutsande dieselbilar godkända i Europa.
Men runt 30 andra bilmärken visar sig fuska på liknande sätt.
Dessutom visar utredningen att EU-kommissionen har känt till fusket i minst tio år utan att ingripa.
Inte heller har EU-kommissionen försökt få VW att betala böter, eller ersättning till europeiska bilkunder när skandalen avslöjades av amerikanska myndigheter.
I USA har VW fått betala miljarder till både kunder och myndigheter.
Nationella myndigheter har å andra sidan inte heller gjort något för att stävja fusket, annat än i senaste laget (Frankrike utreder) och absolut minsta möjliga (Tyskland och Italien utreder men hittar inget lagbrott).
Nationella regeringar har slutligen bidragit till sörjan med att ge biltillverkarna rätt att släppa ut mycket mer, sedan det avslöjats att de bryter mot existerande regler.
Dessutom har flera regeringar direkt motarbetat alla försök som gjorts att införa tuffare tester.
Ett tecken på hur mycket regeringarna gillar sina bilfabrikanter, syns i det faktum att av de 30 mest smutsiga bilmodellerna som passerat nationella tester utan reaktion, har alla 30 godkänts i det land där produktionen sker.
Godkännande i ett EU-land duger sedan som bekant i alla EU-länder.
Nu kommer i slutändan några försök att städa upp.
EU-kommissionen har begärt att tyska och brittiska myndigheter griper in mot bilmodeller som bryter mot reglerna.
Det borde inte vara svårt att hitta sådana – en oberoende miljöorganisation har räknat ut att 29 miljoner bilar som rullar på europeiska vägar just nu, släpper ut mer än de får.
Och EU-regeringarna diskuterar att införa avgastester som inte sker i labb utan på vägarna. De fuskande bilarna släpper ut cirka två tredjedelar mer i verkliga livet än i testmiljö.
Men idé att skapa en europeisk bilprovning som testar och godkänner nya bilmodeller för Europamarknaden, dog igår i Europaparlamentet.
Där vann en rapport stöd från 585 parlamentariker av alla politiska färger utom extremhögern som istället skärper kraven på testande företag och kräver av nationella myndigheter att de övervakar sina bilprovningar.