EU ska inte passivt se på när Kina sopar bort europeiska elbilar som man gjorde med solpaneler, svor Ursula von der Leyen i sitt tal i veckan.
Smart eller dumt?

”Vi har inte glömt hur Kinas illojala metoder påverkade vår solkraftsindustri. Många nya företag trängdes ut av tungt statssubventionerade kinesiska rivaler. Nydanande företag tvingades i konkurs. Lovande talanger fick söka sin lycka utomlands.”
Minnet av hur Kina erövrade den europeiska solkraftsmarknaden som här återberättas av Ursula von der Leyen, inför Europaparlamentet i årets State-of-The-Union-tal, stinger antagligen särskilt mycket för en tysk fd minister som hon är.
Kinesiska företag hjälptes nämligen på vägen till framgång av stora tyska subsidier till tyska hushåll som installerade solpaneler.
Idag överflödas globala marknader av billiga kinesiska elbilar.
”Jag kan därför idag meddela att vi nu inleder en statsstödsutredning mot elbilar från Kina, deklarerade VDL, till välkomnande applåder i Europaparlamentet.”
Oron för den kinesiska konkurrensen är inte överdriven.
Varannan bil som såldes i Europa 2022 var en elbil eller hybrid. Tre av bästsäljarna bland elbilar i Europa är kinesiska märken.
Men öppnade Von der Leyen just ett europeiskt handelskrig med Kina?
Ingen tvekar om att Kina kommer svara med egna straffåtgärder om EU skulle täppa till deras lönsamma elbilsförsäljning.
Skulle resultatet av utredningen bli att Kina ger stora statsstöd till sin bilindustri – vilket är troligt – kan EU nämligen lägga på varje bil lika mycket extra i pris på den europeiska marknaden, som tillverkaren fått av staten hemma.
Prisfördelarna försvinner.
För Kina stängs en öppen dörr till den för närvarande mest lönsamma marknaden i världen.
USA har redan stoppat det kinesiska inflödet med tullar på 27,5 procent.
Kina kämpar för tillfället med en djup nedgång i ekonomin och landets export har fallit tungt fyra månader i rad.
I bakgrunden hurrar USA för de europeiska planerna mot deras fiende nummer ett.
Samtidigt måste just Tyskland ta på sig en stor del av ansvaret för att Kina ligger så bra till i elbilskapplöpningen.
EU har sedan tidigt 1990-tal försökt pressa bilindustrin att dra ner på sina utsläpp av klimatskäl men tysk bilindustri, häftigt understödd av tyska regeringar och förbundskanslar, har motsatt sig alla krav och lyckats få dessa urvattnade.
Ett resultat av denna framgångsrik tyska industrilobbying är att transportutsläppen i Europa har vuxit med 33 procent mellan åren 1990 till 2020 medan utsläppen i de flesta andra sektorer kraftigt minskat.
Ett annat resultat är att tysk bilindustri varit oerhört sena att ställa om till elbilar.
De behövde ju inte.
Ställde om gjorde däremot den statligt stödda kinesisk bilindustrin redan från tidigt 2000-tal vilket förklarar deras kommersiella framgångar idag.
Idag är Volkwagen illa ute.
Den tyska försäkringsjätten Allianz med stora intressen i tysk bilindustri vill se strafftullar på kinesiska bilar.
Det ser ut som att de får det.
Den goda avsikten är att rädda jobb och teknologi kvar i Europa i en viktig industrigren.
Den olyckliga bieffekten kan bli färre sålda elbilar och fortsatt höga utsläpp.