Fiats dieselfusk i amerikanska klor medan EU sover

Amerikanska myndigheter slår nu klorna i Fiat/Chrysler för dieselfusk, efter att framgångsrikt belagt Volkswagen med böter på 4,3 miljarder dollar.
I Europa väntar vi fortfarande på att samma fusk ska straffas.

Europeiska biltillverkare i USA är extra nervösa just nu sedan inkommande presidenten Donald Trump hotat bilfabrikanter med diverse straff om de inte producerar på amerikansk mark.
Vad mer kan han hitta på?

Volkswagen nekade, precis som Fiat gör nu, i det längsta  till att medvetet ha fuskat med dieselutsläpp, men i dagarna gjorde det tyska bilbolaget till slut upp med miljöbyrån EPA.
Det blir nära 40 miljarder kronor i böter för lagbrott.

Volkswagen har då tidigare dragit tillbaka en halv miljon bilar, betalat ersättning till amerikanska bilköpare och lovat att spendera 150 miljarder kronor på miljöinvesteringar i USA och att få bort återstående dieselbilar från amerikanska vägar.

Fiats VD Sergio Marcchione kallar idag den amerikanska miljömyndighetens anklagelser för orättvisa.
Han ”känner” att de inte gjort något olagligt.
Men miljöbyrån konstaterar att företagets dieselbilar haft mekanismen installerad som gör att utsläppen inte mäts korrekt, utan att rapportera det till myndigheterna,

I Europa har Volkswagen betalat exakt 0 kronor i böter, fast man sommaren 2014 avslöjades ha installerat denna mjukvara som gör att utsläpp registreras lägre i laboratorier när bilmodeller testas, än de faktiskt släpper ut i luften när de väl körs på vägarna.

Än kan det ske, tyska myndigheter utreder faktiskt Volkswagen – en mycket noggrann utredning får man tro, eftersom inget slut på den anas.

Tyska myndigheter utreder också Fiat för samma brott, sedan snart ett år.
Men Fiat vägrar förse tyskarna med informationer.
De italienska myndigheterna vill inte heller hjälpa till.

Tyskland vände sig i höstas till Bryssel för att be EU-kommissionen ta i med hårdhandskarna mot italienarna.
Det var en smula ironiskt nog eftersom EU-kommissionen nyligen har stämt Tyskland för att dess myndigheter inte har straffat VW för dieselfusket.
Och för att Tysklands myndigheter vägrar berätta för övriga EU exakt vad de har upptäckt under sin mycket långa utredning av Volkswagen.

I botten finns ett ansvarsproblem i EU.
En bilmodell som har godkänts av en nationell myndighet, får rätt att säljas och köras i samtliga EU-länder.

Men när en bilmodell avslöjas bryta mot EU-reglerna, kan EU ingenting göra.
Den makten ligger också hos de nationella myndigheterna.
Som vi ser av exemplen ovan, tenderar nationella myndigheter att ogärna vilja göra livet besvärligt för inhemska stora bilföretag.

EU-kommissionen har övervägt att föreslå den uppenbara lösningen på detta problem, att EU skaffar sig en europeisk bilprovning som godkänner, drar tillbaka och eventuellt bötfäller lagbrott.
Men det vill inte EUs medlemsländer.
De vill ha kvar kontrollmakten nationellt.

Därför finns det inte mycket att göra för någon, när Volkswagen och Fiat fuskar och deras nationella myndigheter låter det passera.
Europaparlamentet utreder.
EU-kommissionen skickar arga brev till ansvariga nationella myndigheter.

Vi kan i all fall glädja oss åt att amerikanska myndigheter agerar desto tuffare.