Flyktingar och människosmugglare hittar nya vägar till Europa sedan de grekiska öarna någorlunda täppts till genom Turkietavtalet.
Cirka hundra om dagen kommer dock fortfarande över Egeiska havet i de numera bekanta gummibåtarna.
Den flykting som är stadd vid kassa kan istället köpa plats på en smugglaryacht som går direkt till Italien, rapporterar Frontex.
En ständigt stridare ström människor prövar att lämna Turkiet via Bulgarien.
Bulgarisk polis ska få mer EU-medel och hjälp att täppa till det hålet, enades EUs stats- och regeringschefer om i Bratislava förra veckan.
Som regel lovar dock EU-ledare ställa upp med extra resurser vid toppmöten utan att det alltid blir resultat.
Till att börja med har därför grekisk polis (som man kanske trodde var rätt upptagen ändå) fått order att hjälpa bulgarerna.
Italien tar sedan början av sommaren emot tiotusentals båtflyktingar varje månad. I juli och augusti hade siffran stigit till 25 000.
Mottagningskapaciteten är under hårt tryck.
Sedan en tid bor numera flyktingar på gatan – liksom i Grekland.
Enligt FN väntar 235 000 människor i Libyen på chansen att ta sig över till Europa.
En del av de som nått Italien, försöker trots stängda gränser fortsätta till fots.
De franska Alperna ser hundratals människor komma vandrande.
Hittills i år har drygt 18 000 tagit sig över den franska gränsen.
Turkietavtalet utmålades som EU-ledarnas sätt att, istället för en farlig båtfärd till de grekiska öarna, ge syrier en trygg väg in i Europa.
Sedan 1 april har strax under 3 000 syrier flyttats från Turkiet till ett nytt hem i Europa.
De nordiska länderna har för övrigt skrivit ett gemensamt brev till EU-kommissionen där man begär hårdhandskar mot Ungern.
Landet vill nämligen inte ta tillbaka de flyktingar som nådde Norden förra året men som begick misstaget att passera Ungern, vilket alltså enligt Dublinreglerna kan utgöra 1:a asylland.
I Sveriges fall handlar det om drygt 1 000 asylsökande som regeringen vill skicka tillbaka.