Joe Biden fyrdubblar strafftullarna på kinesiska elbilar – vilket kan förflytta den bilimporten till EU-marknaden.
En tysk önskan att slippa kriga med Kina verkar svårvunnen.
Joe Biden lägger nu 100 procent strafftull på kinesisk elbils-import till USA.
”Ha,” säger presidentkandidat Donald Trump, ”jag hade lagt 200 procents tull. Eller mer.”
I USA står den politiska kamp om mycket – eller mycket mer – gränshinder för kinesisk import.
President Biden kämpar dock med att få väljarna och omvärlden att förstå att han inte därför är samma sorts protektionist som Donald Trump.
Via New York Times-artiklar plus NYT-podcast, låter hans administration hälsa att den stora skillnaden är att Joe Biden har skapat en västlig allians mot Kina.
EU väntas snart också lägga strafftullar på kinesiska elbilar, säger Biden-administrationen.
EU ingår faktiskt inte i någon allians med USA mot Kina.
Först, eftersom USA gång på gång tar sina handelsbeslut utan förvarning, beslut för att gynna dem själva medan de struntar i hur det slår mot Europa, dess så kallade allierade.
Europeisk industri tar lika mycket stryk som kinesisk industri när Biden på senare har strypt tillträde till den amerikanska marknaden genom en lång rad åtgärder (statsstöd, skatterabatter, importvillkor, ursprungskrav, osv).
Därefter, eftersom Europa ännu inte valt att ta avstånd från Kina som handelspartner.
President Xis turné i Europa nyligen med överdådigt mottagande i Paris och tyske förbundskansler Scholz´ uppvaktning i Kina dessförinnan, ingår i europeiska försök att få Kina förstå att landet måste hitta en medelväg om EU ska slippa välja sida i det handelskrig som Donald Trump startade 2018 och som Joe Biden både har upprätthållit samt eskalerat.
Planerar alltså EU att göra som Bidens folk påstår, införa biltullar mot Kina?
”När det gäller tullar så är vi överens om att det är en fundamentalt dålig idé att montera ned global handel,” svarade statsminister Ulf Kristersson på en presskonferens i Stockholm i veckan med den tyske förbundskanslern Olaf Scholz.
Olaf Scholz påpekade att hälften av elbilimporten från Kina kom från europeiska och nordamerikanska biltillverkare (bla tyska Volkswagen, BMW och Mercedes liksom amerikanska Tesla har stor tillverkning i Kina.)
”Vi måste också komma ihåg att det finns europeiska och nordamerikanska företag som säljer till Kina, en viktig handel,” sa Scholz.
Scholz och Kristersson delar en utbredd uppfattning i Europa att handelskrig bör undvikas… även om EU-ledarna ofta också diskuterar risken med att bygga in sig i ett beroende med det exportstarka Kina.
Europa lyckas ändå inte att ställa sig utanför handelskriget
När USA la 25 procents strafftull på stål och aluminium 2018 så insåg EU snart att resultatet bara kunde bli att kinesiskt stål sökte sig till den europeiska marknaden istället.
EU begärde hos WTO att få införa skyddskvoter för att slippa en flod av billigt stål. År 2024 ligger de amerikanska tarifferna kvar och EU har just bett att få förlänga sina kvoter.
Snart började andra länder oväntat sälja mycket mer stål till Europa. Var det i själva verket Kina som kringgick kvoterna? EU-kommissionen utredde och kom fram till att så var det.
Nu införde EU ståltullar på flera länder.
Detta säger oss att när president Biden nu har lagt 100 procent tull på kinesiska elbilar så kommer högst troligt den kinesiska bilimporten till Europas bilkunder att öka kraftigt.
Från Kina eller från Kina via ett annat land.
Att det redan kommer många elbilar från Kina till Europa är uppenbart. Förutom Volkswagens och Teslas kinesisk-byggda bilar alltså, har det kinesiska märket BYD blivit en storfavorit i Europa och Polestar går väldigt bra.
25 procent av elbilarna i Europa är byggda i Kina.
Är det ett problem?
Inte för förbundskansler Scholz, som vi hör.
Han kan vara påverkad av de stora tyska biltillverkarna som häromveckan varnade EU för att EU-tariffer eller kvoter på kinesiska bilar vore ett problem för dem.
Men USA hoppas alltså att EU ska följa efter med egna tariffer på Kinas elbilar. Biden-administrationen har inte varit blyg att pressa EU att göra så.
EU-kommissionen initiativrika ordförande Ursula von der Leyen inledde i höstas en utredning mot Kinas elbilsimport som kan sluta i europeiska strafftullar.
Vad VDL utreder är om Kina använt statsstöd för att bygga sina bilar. Nya EU-regler kan användas i så fall.
Lite ironiskt vore det förstås, om EU för första gången straffar Kina för statsstöd till elbilar, kommer efter amerikanska påtryckningar i både ord och handling. Alltså, med tanke på att USA alltså tungt subventionerar sina elbilar.