LISSABON. De portugisiska vänsterpartierna höll andan på fredagen. Utanför parlamentet protesterade tusentals taxichaufförer mot att politikerna inte stoppar Uber, som tar deras jobb och inte betalar någon skatt i landet. Samtidigt väntade de på avgörande besked från kreditvärderingsföretaget DBRS i Toronto, som skulle avgöra om portugisiska staten får fortsätta låna billigt från Europeiska Centralbanken.
Vid sextiden kunde regeringen andas ut. Den överlever ett tag till.
På stora shoppinggatan i Lissabon reas herrkostymer ut för halva priset, knappt 900 kronor. Portugals budgetunderskott på 9,3 procent av BNP är det högsta i EU, och ligger långt ifrån maxkravet på högst 3 procent.
Den ekonomiska krisen är påtaglig på alla nivåer. Ändå har den socialdemokratiska minoritetsregeringen som tog över i oktober i fjol, med stöd av Kommunisterna och vänsterradikala Bloque Esquerda lyckats hålla sig kvar vid makten, trots många profetior om att den skulle bli kortlivad.
PS-ledaren Antonio Costa lovade i valrörelsen att ta bort flera av de åtstramningar som den borgerliga regeringen genomfört som krav från övriga euroländer för mångmiljardlån på 78 miljarder euro för att rädda landets ekonomi.
Hans första budget som premiärminister, framförhandlad med stödpartierna till vänster, innebar också bland annat att nedskärningar av pensioner och offentliganställdas löner drogs tillbaka, liksom en rad privatiseringar. S-regeringen lovade att den ändå skulle klara ekonomin genom att skriva upp de ekonomiska prognoserna för de kommande åren.
EU-kommissionen trodde inte på Costa-regeringens optimistiska prognoser, men efter några veckors dragkamp nöjde sig övriga euroländer med en kompromiss som endast innebar smärre backningar. Däremot krävde de en ”Plan B” av Portugals regering om det visar sig att underskotten inte minskar som utlovat.
S-minoritetsregeringen är samtidigt utsatt för hård press från sina stödpartier till vänster och från fackliga organisationer som strejkat för att regeringen inte genomfört den 35-timmarsvecka som man utlovade i valet.
När premiärminister Costa i veckan presenterade ”Plan B” är den fortsatt optimistisk om den ekonomiska framtiden för landet. Regeringen lovar att det inte behövs några skattehöjningar på företag eller löntagare, att statens inkomster stärks när jobben blir fler och kostnaderna för arbetslöshetsersättningar sjunker. Portugal ska på det sättet nå överskott i budgeten 2020.
En ekonomiskt positiv faktor för det krisdrabbade landet är att turismen ökar kraftigt. 2016 väntas slå alla tiders rekord. De låga priserna lockar samtidigt som en del turister från norra Europa som tidigare haft Grekland och Turkiet som favoritmål nu väljer Portugal.
EU-kommissionen kommer troligen att ha stora invändningar även mot de här optimistiska prognoserna. Men Portugals regering kan hoppas på att euroländernas finansministrar i första hand fokuserar på den fortsatta ekonomiska krisen i Grekland. Så länge inga katastrofsignaler hörs från Lissabon kan premiärminister Costa hoppas på överseende från Bryssel och Berlin.
Därför är det så viktigt med beskedet från kreditvärderingsföretaget DBRS. De amerikanska kreditvärderarna Fitch, Moody’s och Standard & Poors har alla nedgraderat Portugals statspapper till ”skräp” ända sedan landet tvingades ta nödlån från övriga euroländer 2011. Medan DBRS har behållit Portugal på “BBB (low) with a stable outlook”, vilket innebär att det kanadensiska institutet anser att landet ändå är värt att investera i.
Det har gjort att Portugal kunnat fortsätta få förmånligt billiga lån hos Europeiska Centralbanken. Enligt ECB:s regler krävs att varje euroland har betyget Godkänt från minst ett internationellt ansett kreditvärderingsinstitut för att kunna få del av Centralbankens ”kvantitativa lättnader”.
Politikerna hölls sig också inne på fredagen eftersom taxiförarnas strejk gjorde att huvudgatorna i Lissabon var ockuperade av tusentals taxibilar som i långsam takt drog genom stan upp till parlamentet. På banderollen i täten för tåget stod ”Uber är olagligt och beter sig kriminellt”.
Taxiförarnas organisation pekar på att Ubers förare många gånger kör svart och att företaget inte betalar någon skatt i Portugal.
Parlamentet var avspärrat och nervösa poliser i kravallutrustning väntade i bakgrunden när taxibilarna kom fram. Inga politiker visade sig, utan en liten grupp taxiförare släpptes in förbi avspärrningarna in i parlamentsbyggnaden. Politikerna har tillräckligt med bekymmer för att vilja utsätta sig för några tusen taxiförares åsikter. Och så ville de väl inte släppa ögonen från datorskärmarna i väntan på beskedet från Toronto.
Klockan 18, när taxistrejken var över, kom beskedet från DBRS. Kreditvärderingen bibehålls tills vidare.