Scholz väljer handel före vandel med Kina


Det skulle varit stora famnen men bidde en lunch i Paris.

Och Scholz kommer med ännu en nyhet när tyska affärer går före europeisk geopolitik.

Scholz lär få sitt dåliga europa-samvete serverat till lunch


När statsministern för lilla Estland vid sittande bord kan säga till tyska förbundskanslern att han borde verkligen inte resa ensam till Kina – då har EU på riktigt landat i insikten att allt vad min granne gör, påverkar mig.

Kritiken från Kaja Kallas kom under det senaste EU-toppmötet. Där pratade man också (inte snällt) om hamnstaden Hamburgs försäljning av en av sina största hamnterminaler – till statliga kinesiska Cosco.
EU-ledarna ville att Scholz skulle stoppa försäljningen. EU har skaffat sig tänder för att kunna göra det i just sådana här fall, krav på att medlemsländerna ska utvärdera risker för statsägda bolags uppköp av strategisk infrastruktur.

Hamnen i Hamburg är oerhört strategiskt viktig infrastruktur.
Hamburg är norra Europas viktigaste knutpunkt. Hamburg är en av få inre hamnar som kan ta emot mastodont-containerfartygen. Här kommer därför Kina-varorna in, här går vägarna, järnvägarna och floderna utanför dörren vidare ut i resten av Europa.

Uppköpet av Hamburgterminalen är inte en tillfällig nyck från Coscos sida. 90 procent av världens gods går idag via fartyg. Kina dominerar skeppsbyggandet i världen, dominerar global rederiverksamhet och köper år efter år upp hamnar eller förvaltningen av hamnar över hela jordklotet.

Hamburgköpet fullkomligt skriker strategi.

Kina äger eller förvaltar 100 hamnar i 63 länder

Läckor i tysk press har avslöjat att två av de tre koalitionspartierna i regeringen och sex tyska ministerier, inklusive ekonomiminister Robert Habeck har motsatt sig köpet.
Förutom övriga EU-länder alltså.
Förbundskansler Olaf Scholz (s) har kört över dem allesammans, envist hävande att det här är bara vanlig kommers. En gest i kompromissens tecken, sägs bli att kinesiska Cosco får nöja sig med 24,5 procent av ägandet.

Förbundskansler Scholz ska göra ett statsbesök i Kina om bara några dagar, tillsammans med en affärsdelegation av tyska bolag.
Under första halvåret 2022 har tyska bolag investerat rekordsummor i Kina (drygt 10 miljarder euro, upp från 6 mdr förra året) men tysk export till Kina har minskat.

Frankrikes president Emmanuel Macron som också har en inbjudan och resa i antågande, har erbjudit Scholz att de ska resa tillsammans för att göra ett starkare intryck.
Scholz har sagt nej.
Istället har han lagt upp planer för regeringsöverläggningar mellan Kina och Tyskland.

Det är inte överraskande att just estländska Kallas var mest tydlig i sin kritik mot Scholz på EU-toppmötet. Förbundskanslerns agerande är en isande repetition av hur hans företrädare på posten i åratal har uppträtt i EU-kretsar kring sina relationer med Ryssland.
Nord Stream II, det svor man på, var bara en affärsuppgörelse.

Tyskland har förlorat en hel del goodwill i Europa över sitt gullande med Ryssland och senfärdiga hjälp till Ukraina där inte bara vapen men också pengar låter vänta på sig i det längsta, trots tyska löften.

När Scholz idag möter Macron för lunch i Paris, står detta högt upp på menyn.