”Jag säger stopp!,” sa franske finansministern.
”Det är bara i Europa man tror man kan lägga offentliga medel i såväl europeiska som kinesiska och amerikanska fabriker.”
Timbros nye chef PM Nilsson är omvänd till vikten av europeisk strategisk autonomi av ingen mindre än Frankrikes stockholms-ambassadör, berättar han i en krönika i Dagens Industri.
I den franska regeringens budget för 2024 som kom på onsdagen, kan PM Nilsson nu beskåda hur detta kan göras i praktiken.
2024-budgeten avsätter många miljarder för klimatprojekt. Bilar, järnväg, flyget, båt och kollektivtrafik (en billig månadsbiljett)… minst 85 miljarder kronor går till att på olika sätt minska de franska transportutsläppen.
Men då ska pengarna minsann inte hamna i kinesiska fickor – eller amerikanska – säger med eftertryck den franske finansministern Bruno Le Maire, en stark anhängare av europeisk strategisk autonomi:
”Inbillar ni er en sekund att kinesiska regeringen ens skulle drömma om att betala stöd till en produkt som inte har kinesiskt innehåll?”
Tillsammans med sin tyske kollega Robert Habeck har han ett bra tag propagerat för en europeisk industripolitik som ger fördel till europeisk industri.
I den franska regeringens nya budget fick han alltså en chans att omvandla retoriken till praktik.
Eftersom EU-regler kräver likabehandling av alla företag på den inre marknaden, så har regeringen fått använda list.
Franska elbilars nya bonus blir mycket generös: Upp till 27 procent av försäljningspriset.
Men bonusen ska ges efter miljöpoäng där bilens CO2-utsläpp under tillverkning också har räknats in. Och utsläppen vid tillverkning i Kina är mycket högre än i Europa, ibland tre gånger så höga.
Bilindustrin har snabbt räknat ut att de populära modellerna Dacia Spring (fransk, byggd i Kina), Tesla Model 3 (amerikansk, byggd delvis i Kina) eller kinesiska MG4 blir utan bonus.
Mycket dyrare att sälja, alltså.
”Förnuftigt,” säger Marc Mortureaux, från bilindustrins branschförbund PFA. ”Vi har alltid sagt att hela cykeln bör räknas in i en elbil.”
Ja, för kunden ska känna sig trygg med att bilen verkligen är klimatvänlig helt och hållet, förstärker andra biltillverkare.
Det är ett starkt argument, klimatrelaterat. Bäst att hålla fast vid det för av bara farten tar nämligen tyska bilmodeller också stryk.
De bilarna är som regel tyngre och större vilket ger färre miljöpoäng.
BMW och Volkswagen får väl komma tillbaka när de styrt upp sin klimatpåverkan lite bättre.