Theresa May förlorar stöd åt alla håll i sin regering när Brexitförhandlingarna går mot sitt avgörande. Såväl Torypolitiker som kräver en hård Brexit som Toryparlamentariker som röstade för att stanna i EU hotar nu att rösta ner det Brexitavtal som förhandlats fram med EU-sidan. May tvingas förlita sig på Labourröster för att få ett avtal godkänt av parlamentet.
Beskeden om att EU-UK-förhandlingarna i praktiken är klara har hörts flera gånger de senaste veckorna, senast efter fredagskvällens möte mellan EU-förhandlarna och medlemsländernas ambassadörer. Det enda som återstår är EU:s fiskerättigheter i brittiska vatten, och de exakta formuleringarna om garantin – the backstop – för att gränsen mellan Nordirland och Irland ska förbli öppen, enligt Financial Times.
Men samtidigt kom nästa bakslag för Theresa May när ännu en minister lämnade regeringen. Och den här gången var det en minister som röstade för att UK skulle stanna i EU – transportminister Jo Johnson. Han var visserligen en ”junior minister” – att jämföra med statssekreterare – men med sitt avhopp i det här läget bidrar han ändå till bilden av tilltagande Brexitkaos. Att Jo Johnson är bror till förre utrikesministern Boris Johnson, som hoppat av regeringen av motsatt skäl tidigare, bidrog till att göra rubrikerna i brittiska media extra stora.
Jo Johnson ställer sig nu bakom kravet på en andra folkomröstning och uppmanar andra ministrar i regeringen att följa hans exempel. Han anklagade Theresa May för att ställa parlamentet inför alternativen att UK ska bli en ”vasallstat” till EU eller drabbas av kaos utan något avtal.
“I think it would be a democratic travesty if we didn’t go back to the people and seek to consent for the departure of the EU on that basis.”
Theresa May har också fått nya akuta problem när den ansvarige Brexitministern Dominic Raab skadskjutit hennes förhandlingsupplägg.
Först när det läckte ut att han föreslagit att UK ska kräva ensidig rätt att säga upp avtalet med EU om garantierna för nordirländska gränsen. Det är ett omöjligt krav för EU-sidan och särskilt Irland att acceptera, och det gav UK upp redan för ett år sedan. Men Raabs papper ledde till att nordirländska unionistpartiet, DUP, som ingår i Theresa Mays regeringsunderlag, trappade upp hoten om att rösta ner Brexitavtalet.
Därefter när Dominic Raab öppet erkände sin okunskap om UK:s beroende av handeln med EU. I ett tal medgav Raab att han inte varit ”medveten om omfattningen av trafiken över Dover-Calais” och hur viktigt det är att den kan fortsätta drivas utan gränskontroller även efter att UK lämnat EU.
”We are, and I hadn’t quite understood the full extent of this, but if you look at the UK and if you look at how we trade in goods, we are particularly reliant on the Dover-Calais crossing. I think probably the average consumer might not be aware of the full extent to which the choice of goods that we have in the stores are dependent on one or two very specific trade routes.”
Brittiska näringslivsföreträdare läxade upp Dominic Raab med att det handlar om två miljoner transporter varje år, och att det är livsavgörande för alltifrån livsmedels- till bilindustrin att de får fortgå som i dag.
Förre Toryfinansministern Kenneth Clarke kommenterade på Twitter:
”I’ve just given Dominic Raab an early Christmas present; a globe of the world. He was flabbergasted at how close the rest of Europe is then asked ‘what’s this blue stuff?’ I need a whisky.”
EU-sidan har försökt underlätta Theresa Mays ansträngningar för att få stöd för Brexituppgörelsen. Chefsförhandlaren Michel Barnier har talat om att det inte behövs några nya gränskontroller mellan Nordirland och övriga UK även om gränsen mot Irland förblir öppen. En stor del av kontrollerna av transporterna kan göras i fabrikerna.
EU-sidan pekar på att det redan i dag görs kontroller av transporter av levande djur och livsmedel hamnarna på grund av särskilda regler i Nordirland. Man undviker att tala om att det kommer att bli betydligt mer omfattande kontroller när 100 procent av sådana transporter ska kontrolleras enligt EU-regler.
EU-sidan har också sagt ja till att det görs en gemensam översyn av ”The backstop” för att se om den kan tas bort när förhandlingarna om de framtida handelsrelationerna mellan EU och UK är avslutade.
Men efter de många läckorna om splittring i regeringen om de juridiska följderna av ”The backstop” har kaoset i Torypartiet tilltagit. Toryhögerns Steve Baker och nordirländska DUP:s Sammy Wilson gick gemensamt ut på söndagen och deklarerade att de kommer att rösta nej till Theresa Mays Brexitavtal om det inte garanterar att Nordirland inte på något sätt riskerar att klippas av från övriga UK med särskilda handelsregler med EU.
”If the Government makes the historic mistake of prioritising placating the EU over establishing an independent and whole UK, then regrettably we must vote against the deal,” the pair say.
Mer än 50 Toryledamöter har redan offentligt deklarerat att de kommer att rösta emot Theresa Mays Brexitförslag. Därför kommer hon i praktiken att behöva lika många Labourröster för att ha en chans att få klartecken för det avtal som May enligt uppgift hoppas sluta med EU under den kommande veckan.
Theresa Mays främsta argument för att få parlamentet att acceptera Brexituppgörelsen har varit att ett nej skulle innebära kaos och risk för stora jobbförluster inom bland annat bilindustrin. Många Labourparlamentariker som är valda från regioner där en majoritet av väljarna röstade för Brexit har redan tidigare visat att de är beredda att gå emot partiledningen för att inte riskera väljarmissnöje på hemmaplan och det är dem May nu väntas rikta in sig på.
Labours Brexitansvarige Keir Starmer försöker hålla ihop partiet och hävdade på söndagen att parlamentet kan rösta nej till regeringens Brexitavtal utan att det behöver leda till kaos och ”No Deal”. Hur det ska gå till är dock oklart.
”No government has the right to plunge the country into chaos because of its own failure. The national interest must come first. Motions will be tabled, amendments will be pressed and a no confidence vote can be triggered. Parliament will be heard.”
Labours partiledare Jeremy Corbyn har också på nytt tagit avstånd från kraven på en andra folkomröstning när han i en intervju hävdade att ”Vi kan inte stoppa Brexit”.
”We can’t stop it. The referendum took place. Article 50 has been triggered.”
Labourledningens alternativ är att UK fortsätter att ingå i en tullunion med övriga EU efter Brexit. Och eftersom Theresa May förhandlar om en lång övergångsperiod med tullunion efter 2020 medan UK och EU fortsätter förhandla om de framtida relationerna kan Corbyns besked ge May argument för att vädja till Labourparlamentariker att stödja hennes utträdesavtal för att undvika ekonomiskt kaos i Storbritannien.