Amazons dammsugande av säljuppgifter kring alla köp på deras plattform ger företaget ett orättvist försprång, säger EU-kommissionen.
Det måste ändras.

Kommissionären för konkurrens, danska Margrethe Vestager, har lagt ned tid på att samla in sina egna data om den amerikanska nät-postorderfirman Amazon.
Amazon är världens största företag i marknadsvärde.
Hon hävdar att bolaget utnyttjar det övertag man får genom att vara plattform åt andra säljare, till att snedvrida konkurrensen.
Amazon samlar in data från all försäljning hos de 800 000 företag som säljer via plattformen för att bl a se vilka (av cirka 1 biljon produkter) som säljer bäst, vilka färger, smaker eller volymer som köparna föredrar, hur länge de tittar på en vara, hur många produkter de jämför mellan innan de bestämmer sig, hur många klagomål på produkten som kommer in och så vidare.
”Big data,” konstaterar Margrethe Vestager.
Genom att utnyttja informationen man plockar in från andra säljare kan Amazon identifiera vad kunderna gillar bäst och gå in för att sälja enbart detta..
Så trots att Amazon själv enbart säljer cirka 10 procent av de varor som finns på deras plattform så går mer än hälften av den totala försäljningen till just Amazons varor.
Det här blir konkurrenssnedvridande eftersom övriga säljare – mycket mindre än Amazon – för sin del måste genomöra marknadsundersökningar och ta risker med sin prissättning eller på satsning av den ena eller andra varan, vilket Aamzon slipper,
Bolaget Amazon får nu tillfälle att bemöta EU-kommissionens anklagelser att man utnyttjar en domnierande position, vilket är förbjudet i EU.
Skulle Vestager i slutändan anse sig ha rätt, väntar krav på förändringar.
Vestager öppnar samtidigt en annan utredning mot Amazon. Den handlar bland annat om hur bolaget binder säljare till sig i lojalitetsprogram och gynnar dessa framför andra.
Säljare som köper Amazons logistik- och transporttjänster får större synlighet på plattformen vilket ger tydliga utslag i försäljningssiffrorna.
Det här förstärker Amazons dominanta ställning, anser EU-kommissionen som vill se en förändring av även den affärsmetoden.
En liknande utredning pågår i Tyskland där konkurrensmyndigheten misstänker Amazon för att ha oskäliga villkor i sina affärskontrakt.
Margrethe Vestager har redan delat ut böter till Apple och Google för brott mot konkurrensreglerna och har utredningar mot Facebook.
Hon förbereder också europeisk lagstiftning på det digitala området som lär påverka giganternas affärsmodeller.