EPA-traktorn eller ljög hon…?

EPA-traktorn – eller ljög hon?! stal allt syre i EU-rubrikerna denna vecka som annars var fullmatat av spännande debatter.

Ett gräl som körde oss i diket


Bland veckans många spännande och svåra frågor i Europaparlamentet denna vecka (Navalni – kan EU göra något för att stötta rysk opposition?, naturrestaureringen, Ukrainamiljarderna till slut i hamn, borde bolag ta ansvar om deras varor gjorts av slavarbetare?), dränktes det mesta ut av EPA-traktorstriden.
Och inte ens den handlade på riktigt om EPA-traktorn, utan istället om socialdemokraten Heléne Fritzon ljugit i sin tweet när hon sa sig ha röstat för 15 år som minimiålder…

Vi tar det från början.
På bordet låg ett förslag om uppdaterade körkortsregler för ökad trafiksäkerhet.
Detta gick igenom med en strong majoritet (339 mot 254 nej).

Direktivet innehåller en hel del nyheter för oss svenska bilister:
* I fortsättningen får man köra bil från 17 års ålder med erfaren körkortsinnehavare bredvid sig.
* De två första åren av ens körkortsinnehav gäller hårdare förbud mot alkohol i blodet och fortkörning (statistiskt sett de farligaste åren av en bilförares liv).
* Körkorten behöver bara förnyas vart 15e år, inte vart 10nde.
* En hälsokontroll blir krav (hörsel, syn) men medlemsländer kan låta den ske genom att du själv fyller i en blankett.
* Vi får digitala körkort som du kan ha i din mobiltelefon.

Polisen hälsar och tackar för digitala körkort – enkla att dra in!, och superkollen på tredjelands-körkort.
Åkeribranschen – som kör över landgränser dagligen och stundligen – hälsar och tackar för detta och ännu mer för en hel rad andra förenklingar för deras del.
Särskilt glada är de för 17-årsgränsen som gör det möjligt att börja utbilda lastbilsförare tidigare och 21-årsgränsen för bussförare.
Svenska bilburna turister hälsar och tackar för att de nu får rätten att köra 4,25 ton tunga husvagnar och husbilar med B-körkort.

Ja, och så var det då EPA-traktorn.
Ska vi inleda med att säga att sedan dessa bilar kom ut på de stora vägarna har det skett tusentals trafikolyckor med sådana inblandade och många ungdomar har dött?
Inte oväntat kanske, om man tillåter 15-åringar utan körkort att köra bil på vägar där farten är 90 eller 100 km i timmen.

Men det var inte olyckorna utan ett EU-förslag som fick fart på debatten.
Sedan förslaget kom i mars 2023 har det granskats av regeringen, remissbehandlats och diskuterats i riksdagen förutom att det förstås samtidigt förhandlats av EUs beslutsfattare, ministerrådet och EU-parlamentet.

Tidöregeringen var nöjda med slutresultatet. Man ansåg att reglerna för EPA-traktorn i slutänden blev mycket bra, alltså en höjd minimiålder till 16 år men rätten att köra fortare, 45 km i timmen.
”Välbalanserat och trafiksäkerhetshöjande,” ansåg regeringen (som redan ett halvår innan hade bett Transportstyrelsen utreda trafiksäkerheten kring EPA-traktorer efter det värsta olycksåret hittills).
Inget riksdagsparti hade några invändningar.
Veckan före Lucia sa Tidöregeringen ja till förslaget i ministerrådet via minister Andreas Carlson.

Under tiden hade de svenska EU-parlamentarikerna bestämt sig för att en höjd minimiålder vore ett mördande slag mot svensk landsbygd.
Ungdomar på landsbygden kunde inte röra sig, utan dessa, påstod parlamentarikerna.
De får väl förmodas vara ovetande om att vuxna landsbygsdsbor svär dagligen över dessa 30 kms sköldpaddor på vägar där farten är 90 eller 100 km eller att storstadsbor till sin irritation ser bilarna med den fruktade röda varningstriangeln bak fylla upp både smala gator och parkeringsplatser i morgonrusningen sedan de unga i städerna har börjat få sin egen EPA-traktor i konfirmationspresent av snälla föräldrar.

När parlamentets rapportör la fram sitt körkortsförslag ingick, precis som för EU-regeringarna, en minimiålder för EPA-traktorer på 16 år (men som sagt, med höjd fartgräns).
Men, som moderaten Tomas Tobé sa i debatten, ”det är bra med hög trafiksäkerhet men…”
Tomas Tobé och EPP la fram ett ändringsförslag om att ha kvar 15 årsgränsen. Hans förslag förlorade i omröstningen.
Socialdemokraterna med Fritzon i spetsen, stödd av vänstern och miljöpartiet, la också fram ett ändringsförslag om 15 års åldersgräns.
Deras förslag förlorade också.

Kanske är många svenska EU-parlamentariker dåliga förlorare för när resten av parlamentet inte ville ändra denna lilla detalj åt dem, så röstade de nej till alltsammans.
Strunt i åkeribranschen.
Strunt i trafikpolisen.
Strunt husbilsägarna.
Moderaternas, KDs, SDs och Centerns parlamentariker hämnades genom att rösta nej till hela paketet.
Nåja, de förlorade förstås vilket de visste i förväg, paketet gick igenom.

Fritzon (och miljöpartiet) röstade emellertid ja i slutänden.
I sådana här lägen dyker alltid andra EU-parlamentariker på med anklagelser mot sina kollegor om svek.
(Det är något man ofta gör från alla partier. Vi väljare får ha överseende, de får nämligen noll uppmärksamhet för sitt riktiga och värdefulla arbete i EU-parlamentet.
Enbart genom fajter på sociala media blir de synliga för väljarna därhemma.)


Nu hade alltså socialdemokraternas gruppledare Heléne Fritzon kunnat komma ut på topp – hänvisa till åkarna, till poliserna och husbilsägarna.

Men nej. Fritzon formulerade en tweet där hon bl a hävdade att det är lögn att hon skulle ha röstat emot en 16-årsgräns.
Som vi vet röstade hon emot i början för att i slutet rösta för. En lögn från hennes sida? Tja, jo… kan vi inte vara toleranta här och säga att hon menade säkert inte att uttrycka sig så trubbigt?

Med spaden fast i handen gräver tyvärr Fritzon ett tag till. Hon försvarar sitt ja till paketet med att hon/vi/socialdemokraterna inte har gett upp kampen utan tänker fortsätta striden i nästa led.

Nästa led i sagan om EPA-traktorn utspelar sig när parlamentets rapportörer nu med röstresultatet i hand, ska möta ministerrådets ordförande med resultatet från EU-regeringarna i sin hand.
De ska sätta sig ner för att jämka ihop en slutgiltig version.

Ofta uppstår en chans för fortsatt kamp i det här ledet, precis som Fritzon tycks hoppas.
Inte den här gången.
Den ena av två parter, Europaparlamentet har sagt 16 år (tre gånger i rad, faktiskt).
Den andra parten (ministrarna) har också sagt 16 år.
Hoppet att någon skulle få Europaparlamentets företrädare i samtalen att följa Fritzons råd att slåss för 15 år fast uppdragsgivaren sagt 16, eller att regeringarna skulle vilja ta en omgång till om en punkt där alla varit överens, är så förvinnande liten – och helt ärlig rätt odemokratisk – att vi nog kan säga att nej, åldern för EPA-traktor blir 16 år.

Med det sagt, den här diskussionen kunde ha handlat om trafiksäkerhet. För EPA-traktorer, för husbilar, lastbilar och alla andra.
Vad Fritzon kastade ur sig i sina tweets var ett sidospår.

2 tankar på “EPA-traktorn eller ljög hon…?”

  1. De svenska politikernas krampande kring att försvara svenska intressen ända till bristningsgränsen är verkligen patetisk och visar närmast det navelskådande många av dem – lyckligtvis inte ALLA – ägnar sig åt! Det är så beklämmande att behöva bevittna och jag undrar vad det är för människor vi väljer till dessa utomordentligt viktiga poster!

    Ska också sägas att jag är mycket glad över er bevakning av hur det går till så alla som vill kan få en inblick i navelskåderiet!

Kommentarer är stängda.