UK 8 år senare 1: Nu genomförs Brexit – Risk för tomma hyllor i butikerna och högre priser

Det är snart åtta år sedan britterna röstade för att lämna EU. Men exporten från EU-länderna har fått fortsätta strömma fritt in i UK som om landet fortsatt ingår i EU:s inre marknad.

Först nu ska Brexit bli verklighet med brittiska tullkontroller för att EU-företagens export kan släppas in i UK. Företagen varnar för brist på bacon, kött, majonnäs, blommor – och för stigande priser.

Toryregeringen har lovat att ekonomin ska blomstra efter att Storbritannien lämnat EU helt och hållet, som en majoritet av de brittiska väljarna röstade för midsommarhelgen 2016.

Men regeringen har trots det skjutit upp planerna att införa tullkontroller på den omfattande importen från EU fem gånger redan, av rädsla för leveransproblem och ilskna väljare.

Nu ska det ändå ske, men enligt planen i försiktiga steg. Med kontroll av papper från februari, fysiska kontroller i april, och ”säkerhetskontroller” i oktober.

Livsmedelsindustrin varnar ändå för stora avbrott i leveranserna till butikerna av många varor.

– Hela kontrollsystemet är gjort för varor som kommer på en ”slow boat from China”. Det är inte skapat för varor med kort hållbarhet och snabba leveranser. Våra medlemmar är mycket oroade, säger Karin Goodburn, director-general of the Chilled Food Association, till Financial Times.

Storbritannien importerar 700 000 ton fläskkött varje år från EU, mestadels bacon. Och 130 000 ton korvar.

“That volume means we are highly dependent on imports for market balance. If there is any delay there will be shortages,” said Peter Hardwick, trade policy adviser for the British Meat Processors Association.

Livsmedelsindustrin varnar också för att ändringar av brittiska hälsoregler gör att en del EU-produkter kommer att stoppas. Det gäller till exempel 40 000 ton ”flytande ägg” som används för tillverkning av majonäs, såser, desserter och bakverk. Företagen kräver att regeringen ska ändra regelverket snabbt.

På andra sidan Brittiska kanalen varnar holländska blomsterindustrin för ”katastrof” och kräver att tullkontrollerna skjuts upp till 2025. Brittiska företag håller med:

“We think that the new border is a disaster waiting to happen,” said James Barnes, the chair of the Horticultural Trades Association. “The fundamental issue is that the infrastructure isn’t in place to cope with the volume of trade that’s coming through.”

I ett brev till miljöministern Steve Barcley varnar livsmedelsföretag för att tullkontrollerna kommer att ”skada importen, höja livsmedelspriserna och försämra brittisk livsmedelssäkerhet“.

Brittiska regeringen har hittills avvisat kraven på ytterligare uppskov. Men medger att tullkontrollerna kommer att leda till ökade kostnader, med 330 miljoner pund. De ökade kostnaderna för företagen kommer att tas ut i nästa led av konsumenterna.

Det kostar att stå utanför EU:s inre marknad, säger handelsexperten Arne Mielken till FT, och pekar på Schweiz:

“If you’ve been to Switzerland and wondered why everything is so expensive, welcome to what we have created here.”

Brittiska företag varnar också för att många mindre EU-företag kommer att ge upp sin export till UK på grund av den ökade byråkratin, med minskat utbud av varor i butikerna. På samma sätt som små brittiska företag gav upp exporten när EU införde tullkontroller 2021 när Storbritannien officiellt lämnade EU:s inre marknad.

Bortkopplingen från EU-marknaden slår också på investeringarna i Storbritannien. Läkemedelsföretag som är inriktade på tillverkning av generiska läkemedel kallar Brexit för en ”miserabel upplevelse”. Sedan Brexitbeslutet har investeringarna i de brittiska företagen varit nära noll, medan den uppgått till 4 miljarder pund i EU-länderna.

Ovanpå det här väntar nya prövningar till följd av Brext för britter som vill besöka något EU-land. I höst införs ett nytt ”biometrisk IT-system” för att registrera alla som ta sig in i något EU- eller EES-land.

”The system will register the person’s name, type of the travel document, biometric data (fingerprints and captured facial images) and the date and place of entry and exit”.

De redan långa köerna vid vid Dover och Eurotunneln kommer att bli ännu längre.