100 dagar efter Brexitsegern – Inbördeskrig i regeringen, Jaguar och Nissan kräver kompensation

EU-kommissionens Brexitförhandlare Michel Barnier börjar sitt jobb på lördag, den 1 oktober. Men han kommer att få rulla tummarna flera månader innan han får något att förhandla om. Den brittiska premiärministern utsåg tre ministrar för att sköta förhandlingarna, men Theresa May har nu kommit på att hon måste bilda ytterligare ett departement för att kunna besluta om en regeringslinje.

Samtidigt börjar näringslivet tröttna på den handfallna regeringen. De stora biltillverkarna kräver garantier för kompensation om Brexitförhandlingarna leder till ökade exportkostnader, annars skjuts planerade miljardinvesteringar på framtiden.

Theresa May har inte lyckats hejda inbördeskriget i regeringen. För några veckor sedan näpste hon Brexitministern David Davis sedan han i parlamentet sagt att Storbritannien ska lämna EU:s inre marknad och införa ”rigorösa kontroller” mot arbetskraft från EU

Men det hindrade inte handelsminister Liam Fox att den här veckan säga samma sak – Storbritanniens handelsframtid är att stå helt fri från EU. Han lovade att UK ska lämna EU:s inre marknad och förhandla fram handelsavtal utifrån handelsorganisationen WTO:s regler.

”I believe the UK is in a prime position to become a world leader in free trade because of the brave and historic decision of the British people to leave the European Union.”

Samtliga tre Brexitministrar som Theresa May utsåg, inklusive utrikesminister Boris Johnson, förespråkar öppet ”hård Brexit”, där Storbritannien lämnar EU:s inre marknad. Medan hennes finansminister, Philip Hammond, lovat näringslivet att verka för en ”mjuk Brexit” med fortsatt fritt tillträde till EU-ländernas marknader både för varor och finansiella tjänster.

Därtill har Theresa May ägnat en hel del tid att förhindra parlamentet från att få något inflytande över hur regeringen sköter Brexitförhandlingarna. I ett tjugo sidor långt dokument argumenterar regeringen för varför det inte behövs någon omröstning i parlamentet för att utlösa EU-fördragets artikel 50 om att lämna unionen.

Theresa May vet att hon inte säkert skulle få majoritet i en sådan omröstning i parlamentet. Den tidigare finansministern Kenneth Clarke är en av dem som säger att han skulle rösta nej, trots folkomröstningsresultatet, som han kallar en opinionsundersökning.

Theresa May is running a ”government with no policies” and no idea how to carry out Britain’s exit from the European Union, Tory grandee Ken Clarke has warned.

För att få stopp på inbördeskriget i regeringen planerar Theresa May nu att forma en ”Cabinet committe”, som hon själv ska leda för att styra Brexitförhandlingarna. Men det kommer att dröja till nästa månad innan det blir klart vilka som ska ingå i denna nya organisation i regeringen.

I väntan på denna ledning ägnar sig Brexitministrarna åt att nyanställa inför det som kallas ”den brittiska statsapparatens största utmaning sedan II världskriget”.

”Without a clear policy direction from Mrs May, departments are having to work on a wide range of Brexit options. These are being sent up to a new cabinet committee on Brexit, chaired by the prime minister, for consideration. The membership of the committee will be revealed next month, according to officials.”

Men brittiska storföretag har tröttnat på regeringens oförmåga att ge klara besked om vilka villkor som kommer att gälla för handeln med EU framöver. Många utländska företag har stora anläggningar i Storbritannien, där de kunnat dra nytta av låga löner och svaga fackföreningar samtidigt som de haft fritt tillträde till hela EU-marknaden. De känner sig lurade nu när alltmer talar för en ”hård Brexit” med risk för tullar och handelsregleringar.

De två största biltillverkarna, Nissan och Jaguar, gör utspel där de hotar att stoppa investeringsbeslut i nya bilmodeller och kräver ersättningsgarantier från regeringen om Brexit leder till ökade exportkostnader.

”If there are tax barriers being established on cars, you have to have a commitment for carmakers who export to Europe that there is some kind of compensation”, sade Nissans vd Carlos Ghosn.

I Bryssel och Berlin räknar man numera kallt med att slutresultatet blir en hård Brexit där Storbritannien lämnar både EU:s inre marknad och tullunionen som ger fri rörlighet för varor.

One senior German MP and member of Angela Merkel’s governing party said Berlin was “getting less impressed with Theresa May by the day”, because the prime minister had avoided any hint of where she was heading, while at the same time allowing Johnson and other Brexit ministers to voice “crazy” demands.