”Försök inte förbjuda Uber” varnar Bryssel

Uber, Airbnb och Kickstarter möts av betydligt mer värme i Bryssel än de har gjort i EUs medlemsländer.
Förbud är fel, meddelar EU-kommissionen.
”Vi vill att medlemsländerna förhåller sig öppna för möjligheterna”, säger EU-kommissionären för näringsliv, Jyrki Katainen.

Appen som hittar en bilförare som vill skjutsa dig (Uber) retar EU-länder så mycket att flera länder försökt förbjuda den.
Airbnb (app för privat boende) är så framgångsrik att Paris förra året hade flera sålda AirBnB-nätter än sålda hotellnätter.

Dessa nya tjänster – även kallade delningsekonomin – drog in 28 miljarder euro i Europa under 2015 (officiella siffror) vilket var dubbelt så mycket som under 2014 och den bara växer.
”Istället för att döda hela denna affärsverksamhet, låt oss ta itu med eventuella problem”, föreslår Katainen.

Uber har fått taxiförare i många städer att strejka och protestera över konkurrensen.
I Finland, Tyskland och Spanien har Uber förklarats olagligt.
Ungern överväger förbud, i Italien har en domstol beslutat att Uber är en (tillåten) samåkningstjänst medan svenska myndigheter inte har bestämt sig.

En av de största kontroverserna hittills handlar om vem som arbetar och ska rätta sig efter lagar och kollektivavtal.
Om någon hämtar en person på Arlanda för att skjutsa till hotellet, är den en taxichaufför då?
Om föraren och passageraren hittat varandra via appen Uber, är Uber i så fall arbetsgivare?

EU-kommissionen levererade på torsdagen riktlinjer som i alla fall inte svarar ett odelat ja, på den frågan.
Kontrollfrågorna lyder t ex:
Finns det en anställning eller anställningsliknande relation?
Finns det en överordnad part (Uber) om bestämmer om priset på tjänster som föraren utför, eller villkoren för tjänsten?
Att passageraren betalar via Uber, räcker inte som bevis för att en anställning existerar.

EU-länderna måste, anser EU-kommissionen, försöka se skillnaden mellan människor som utför tjänster ibland och proffs.
Att sätta gränser för att skilja på de två, är en möjlighet – t ex för intjänat belopp eller antal arbetade dagar.

Kommissionen tänker hur som helst inte acceptera förbud bara för att den nya tjänsten hotar en redan existerande kommersiell aktivitet.
Man godkänner heller inte licenskrav för de nya utförarna, med mindre än att det är nödvändigt för att skydda allmänhetens intresse (konsumenters säkerhets, t ex).

”Det lönar sig lika lite att kämpa emot delningsekonomin som det gjorde att försöka stoppa tryckpressen”, säger inre marknadskommissionären Elsbieta Bienkowska