Elon Musk gör EUs nya lagar världskända

Elon Musk gör nu EUs lagar för sociala media världskända genom att protestera mot hur hans plattform behandlas.
På twitter förstås.

Yttrandefrihet i huvudet på en amerikansk miljardär


Världens rikaste man, Elon Musk, kan inte EUs regelverk. Hur djupt den bristen når visades i en tweet häromveckan:
”EU erbjöd mig ett illegalt avtal: Om vi i hemlighet censurerade yttrandefriheten skulle de inte bötfälla mig ,” skrev han på twitter.

Musk har ändå haft rätt mycket tid på sig att ta reda på mer om EUs nya regelverk för de största plattformarna.
Hans plattform X/twitter blev i april 2023 utsedd till en av de stora plattformar som skulle regleras extra noga.
EUs digital services act (DSA) trädde formellt i kraft i augusti 2023.
I december 2023 meddelade EU-kommissionen att man öppnade en utredning på grund av misstänkta regelbrott från X/twitter.

EU-utredningen bekräftade för ett par dagar sedan att det verkligen sker brott mot reglerna. X/twitter har därför kontaktats och ombetts kommentera hur de ser på EU-kommissionens preliminära slutsatser.
Varpå Musk alltså svarar att …de erbjuder mig att slippa böter om jag…

Nej, kommissionen arbetar med det här ärendet som med alla utredningar om överträdelser.
De samlar in fakta, analyserar, gör en preliminär bedömning och ber sedan den anklagade att förklara sig innan man beslutar om hur stora böterna ska vara.

När EU-kommissionären Thierry Breton förklarar konceptet (på twitter) är Elon Musk ändå snabb att utmana:
”See you in court!”
Musk ser fram emot en strid i domstol eftersom, förklarar han, då kan ”Europas folk få veta sanningen.”

Hade detta varit USA så hade den kontrollerande statliga myndigheten (Department of Justice) varit tvungen att ta sina slutsatser om överträdelser till en domstol och hoppas att domaren där håller med dem för att det skulle kunna bli några böter.
DOJ förlorar en hel del av sina domstolsmål. Andra mål tvingas de förlika i, alltså godta att förhandla med lagöverträdaren om hur mycket – eller lite – hen ska komma undan med.

I EU är det däremot EU-kommissionen som är polis, åklagare och domare i konkurrensärenden. Det går att överklaga men då får Musk vända sig till EU-domstolen.
Musk kan inte välja en ”vänlig” domstol/domare som man kan i USA och det lönar sig inte heller att ställa upp med ett stall av dyra kändisadvokater.
I EU-domstolen är vad som räknas ifall du har följt EU-reglerna korrekt men också om syftet är uppfyllt.

EUs syfte med DSA-reglerna är att återställa ett civiliserat offentligt samtal. Frågan kan ställas om twitter bidrar till det eller motverkar det.

Elon Musk har t ex ombetts förklara varför hans godkännandestämpel på twittrare, den blå pluppen, är till salu.
Istället för det tidigare systemet där twitter-anställda kollade en användares identitet och gav tillåtelse att använda blå plupp så låter Musk folk betala för den.
Skandalerna har varit många sedan folk börjat upprätta twitterkonton i kändisars namn och enkelt kunna köpa sig en godkännande blå plupp.

EU-kommissionen anser att twitters nya blåa pluppar gör det omöjligt för användarna att veta vem de interagerar med på twitter och öppnar för bedragare.
Musk kallar tvärtom sitt system för demokratiskt och anti-elitiskt. Han lanserade sina betalda pluppar på twitter med:
”Power to the people.”

X/twitter gör det inte heller möjligt för användarna att se varför de får vissa annonser eller chansen att slippa sådana de inte önskar vilket EU-reglerna ger användarna rätt till.
X/twitter tillåter inte forskare att få tillgång till materiel så att de kan analysera detta sociala media. Musk instämmer tvärtom i ett twitter-påstående att ”de är inga forskare, de är censur-aktivister och politiska tjänstemän…”

Men framförallt så släpper X/twitter fram mängder av våldsamma budskap, hat och hot, rasism, konspirationsteorier, osv vilket DSA kräver att plattformen ska rensa bort så snart det går.

Elon Musk har haft svårt att tjäna pengar på twitter som han köpte till överpris i oktober 2022. Efter Musks övertagande försvann 15 procent av användarna och annonsintäkterna föll kraftigt. Bolagets värde har sedan dess sjunkit med 71 procent.


EU-kommissionen utreder många fler än X/twitter sedan man i hög fart dragit igång med de nya reglerna. TikTok figurerar i två utredningar, Facebook (Meta) i två och Ali Express i en. TikTok har tidigare backat inför EU-kritik på några av sina inslag, t ex om sådana riktade mot unga barn.

För den händelse det finns anställda hos Musk eller de andra som ogillar vad som släpps fram på deras plattform och vill hjälpa EU-utredningen så har EU-kommissionen ordnat ett visselblåsar-arrangemang särskilt för dem.


Parallellt jagar EU-kommissionen flera andra stora plattformar för överträdelser mot DMA (digital markets act), t ex Facebook (Meta) igen, Amazon, Apple och Alphabet (Google).
Facebook utreds för att man inte gett sina europeiska användare rätten (som EU-lag ger dem) att välja bort reklam. Istället satte bolaget upp en ordning där användare erbjöds att slippa reklam om man betalade.

Apple utreddes för hur man syr in köpare av deras produkter. EU-kommissionen var klar med sina preliminära slutsatser före midsommar och Apple har därefter valt att ändra sitt system, istället för att riskera böter.

Twitter, Apple, Facebook och de andra är stora bolag. Men det kan bli dyrt även för ett stort bolag att inte respektera EUs regler.
Som mest kan det kosta 6 procent av bolagets årsomsättning i hela världen.