Försenat EU-straff mot rysk gas utan bett

Snart blir det stopp för rysk gas i Europa. Men det ser ut att bli för lite och för sent för att skada Ryssland vilket väl ändå var meningen.

Sakta på väg upp men det är normalt när vintern kommer


Gaspriset i EU kryper sakta uppåt – men det är fortfarande är mycket långt till de skrämmande höjder priset nådde under energikrisen 2022.
Man skulle tro att kommande EU-sanktioner (från mars 2025) och att Ukraina snart stoppar rysk gas passera deras ledningar (januari 2025) fick gaspriserna att rusa.
Men kanske inte.

Att EU ännu inte lagt någon sanktion på Rysslands näst största inkomstkälla – naturgas – är överraskande.
EUs sanktioner har visserligen som allmän princip att de ska göra ont i det ”straffade” landet, däremot helst inte i något EU-land, men i fallet Ryssland har de flesta EU-länder gått från den principen.
Inte alla EU-länder.

Putins gode vän i EU, premiärminister Victor Orban i Ungern, har t ex försenat och vattnat ur sanktioner gång på gång tack vare vetorätten. Ta olja, till exempel (Rysslands största inkomstkälla). EU har bara kunnat lägga sanktioner på olja via fartyg, inte på olja i pipelines för Ungern (och Slovakien) köper rysk olja via pipelines och har tvingat övriga EU att ge dem undantag.

Det betyder inte att EU-åtgärderna mot rysk olja varit meningslösa. Importen har ändå gått från 28 procent rysk olja före kriget till 3 procent idag.

Problemet med att göra olika undantag i sina sanktioner, är att det blir ännu svårare än det alltid är, att täppa till kryphål.
Ungern har t ex just skrivit nya kontrakt med Ryssland där man köper rysk olja innan den lämnar Ryssland för att göra den omöjlig att lägga sanktioner på. Den ryska skuggflottan med skrotfärdiga fartyg som Ryssland använder för att få ut sin olja är ett annat exempel på hur sanktioner görs ihåliga.

Först mer än två år efter krigsutbrottet kunde EU-länderna alltså enas om sanktioner mot rysk naturgas (togs i juni, träder i kraft efter vintern).
Ungern igen förstås. Men inte bara.
Österrike (liksom Slovakien) har ogenerat fortsatt att till 80-90 procent importera sin gas från Ryssland. Regeringen Nehammers ursäkt har varit att gasen är billig (inte helt sant, enligt statistiken) och att inga alternativ funnits (fast när man letade, fanns de).
Och så har Tyskland stretat emot sedan starten.

Övriga EU-länder har på frivillig väg ändå fått ner EUs gasimport kraftigt sedan krigsutbrottet, från runt 40 procent av EUs import till mindre än 8 procent.
Och i våras tyckte EU att det väl till slut måste vara möjligt att lägga sanktioner på den lilla andel rysk gas som kvarstår.

Protest från Ungern? Förstås, men det har man fått lära sig att hitta vägar runt.
Då stack Tyskland käppar i hjulet.
Med det märkliga försvaret från förbundskansler Olaf Scholz att ”vi måste skydda småföretagen” gjorde Tyskland allt för att bromsa och urvattna gas-sanktioner.

Österrike hade däremot bytt fot. Österrike hade vid det här laget kokat ihop ett listigt sätt att skaka av sig det ryska gasberoendet.
Landets dominerande energibolag OMV har sedan Ukrainakriget utsatts för ryckiga gasleveranser och stämde därför säljaren Gazprom (ryska staten) inför skiljedomstol.
I veckan som gick vann OMV sitt mål och Gazprom blir skyldigt 242 miljoner dollar.

OMV var rätt säkra på att Gazprom inte har för avsikt att betala en schilling, så man beslöt att dra in summan genom att hålla inne med sina betalningar för pågående gasinköp.
Gazproms reaktion kom direkt, leveranserna skulle nu upphöra. Den 17 november slutade gasen att flöda.
Och det var bingo för OMV. Gazprom hade nu brutit kontraktsvillkoren – ett gaskontrakt som annars skulle ha varit i kraft ända fram till år 2040.

Österrikes förbundskansler Karl Nehammer kommenterar hanteringen med att ”vi låter oss inte utpressas av någon, inte ens presidenten av Ryssland.” Han la också till att ingen kommer att frysa, österrikiska lager är fulla inför vintern och alternativ är redan ordnade.

Poäng för österrikisk list alltså men inte för uppoffringsvilja. Efter 1 januari 2025 tänker ju nämligen Ukraina hursomhelst inte släppa igenom mer rysk gas till Europa – då löper deras transitkontrakt ut med Ryssland som ukrainarna inte vill förlänga.

Österrike skulle ha drabbats hårdast men de har alltså ställt om. Ungern har sytt upp leveranser från Turkiet.
Lilla Slovakien försöker lägga press på Ukraina att ändra sig (kommer inte hända, säger Ukrainas regering) och kommer snart vända sig till Bryssel för hjälp.

Ingen av dessa länder men Tyskland, ligger bakom att EUs 14e sanktionspaket i ordningen försenades rekordlänge.
Först vägrade tyskarna för att paketet innehöll importförbud på ryska varor som tyska småföretag kunde behöva. Då plockades förbudet bort ur paketet.
Tyskland förhalade ändå.

När beslut till slut kunde tas i slutet av juni 2024 blev det inget förbud på gasimport från Ryssland.
Det blev ett förbud på att hantera rysk gas (LNG) i europeiska hamnar som inte är knutna till gasledningsnätet.

Åtgärden kan trots allt påverka gasaffärerna något.
Ryssland har mer och mer gått över till att leverera flytande gas (LNG) via fartyg. Under våren 2024 har importstatistiken för rysk gas pekat på en ökning till EU med som största mottagare Belgien, Frankrike samt Spanien. De har dock inte ökat sin gaskonsumtion, statistiken kommer från deras hamnar som hanterar rysk gas innan den skeppas vidare till slutkunder i bl a Kina och Indien.
Att förbjuda denna hantering borde kunna göra någon skillnad i Putins inkomster.

Men för EU-länder blir det alltså fortfarande tillåtet att köpa rysk gas.
Ett exempel på hur det kan se ut, såg vi just i Österrike när den ryska gasen slutade flöda på söndagen då oväntat mycket gas anlände från Slovakien… som tycks ha köpt upp från ryssarna vad österrikarna skulle ha fått och agerade mellanhand.

Ett resultat av nya EU-sanktioner med många undan tag, är troligen a en gas-lastad skuggflotta från Ryssland utöver att vi redan har en skuggflotta för olja. Vem kan sätta nationsflagga på flytande gas när den fraktats runt och blandats till?
Ju fler undantag, ju fler sätt för fuskare att gå runt dem och tjäna pengar ändå.

Det ser ut onekligen som att EU-sanktioner och transitstopp kommer så sent, att det kanske inte får stor effekt på marknad och priser. Eller Ryssland.

Under tiden fortsätter Tyskland att samla på sig minuspoäng för sin bristande solidaritet.