Raggaren Robban hade läst på, det hade inte Folklistan.
Veteranbilarna är inte hotade av nytt EU-förslag.
Det blev så klart en klickvänlig filmsnutt när Robert Aftén (även känd som Corvette-Robban) eller hos Expressen som Raggar-Robban, avbröt Folklistans presskonferens för att tala om för Jan Emanuel att han snackade skit.
Jan Emanuel hade just berättat med stram röst att han vill rädda veteranbilarna, allt enligt Folklistans prio nummer sex (”riva upp landsbygdsfientlig lagstiftning”) om han får vår röst i EU-valet.
Han ska nog inte hoppas på Afténs röst.
EU-förslaget om nya regler för hur bilar ska skrotas gäller nämligen inte för ”historiska bilar.”
Det framgår klart för den som läser förslaget.
Definitionen av ”historisk bil” är en bil 30 år gammal eller äldre, som inte byggs längre och är i hyggligt historiskt skick.
Alltså bilar gjorda före 1993.
Detta finns klarlagt i EU-regler från 2014 som säger att de ju både är kulturhistoriskt viktiga och dessutom ändå bara luftas någon gång varje sommar när solen skiner…
”Fordon av historiskt intresse anses bevara kulturarvet från den epok då de byggdes, och man utgår från att de knappt används på allmänna vägar. ”
I EU:s helt nya skrotbilsregler föreslås undantagen för dessa gamla bilar göras ännu lite bredare och ännu lite tydligare. Förslaget har ett annex med tekniska detaljer som går in på vilka dessa är.
Grundregeln skulle då bli:
En bil ska skrotas när den inte längre är körduglig (enligt medlemslandets regler).
Undantaget historiska bilar (se ovan).
Undantaget bilar som tillverkas i små serier.
Undantaget när det inte kostar mer att återställa den till körduglig, än bilen är värd på marknaden.
Undantaget om bilen befinner sig på privat mark.
Det sista undantaget borde lugna entusiaster som har skrotbilar stående i trädgården för att plocka reservdelar från.
Förslaget har för övrigt en hel rad tekniska inslag som ska göra det enklare att hitta reservdelar för den som behöver något specifikt för sin gamla bil.
Tänk om man har ersatt delar i sina gamla bli med nya, räknas den inte längre som historisk då utan måste skrotas?
Nej.
Men kriminella som smugglar reservdelar genom bilar som de plockat sönder och smackat ihop, ska se upp.
Viktigt här är att reglerna anger tydligt att SYFTET är att stoppa kriminalitet men att veteranbilar och hobby-entusiaster ska värnas.
Medlemsländerna ska ha det i åtanke när de tillämpar reglerna.
EUs nya regler skulle lägga plikten om att skrota en uttjänt bil på den siste ägaren. Svenska bilägare har den plikten sedan tidigare, enligt svenska regler som kom den 1 maj 2023.
Regeringen välkomnade för övrigt EU-förslaget om skrotbilar när det kom, särskilt att det blir lättare att skilja på en begagnad och en uttjänt bil.
Varför bryr sig EU överhuvudtaget om hur bilar skrotas?
Fyra tunga skäl och alla återfinns i skrotbils-förslaget.
a) De nuvarande skrotbilsreglerna som är 25 år gamla behöver uppdateras för att gälla även elbilar,
b) Reglerna behöver ställa krav på tillverkningen av bilar så att de blir enklare att demontera, återvinna och återanvända – eller skrota,
c) Årligen försvinner spårlöst ungefär 4,5 miljoner bilar i Europa. Stulna? Sålda till Afrika? Står och läcker i en skog eller grustag någonstans? Ingen vet.
d) Kriminella har hittat till skrotbilssektorn. Det är lätt att tvätta svarta pengar vita här, det är lätt att tjäna snabba pengar, det är skrämmande lätt att lura på afrikanska länder odugliga bilar.
Att kriminaliteten är stor i branschen gäller inte minst för Sverige.
Sveriges Radio har gjort reportage som berättar hur ”skrotade” bilar försvinner för att dyka upp i afrikanska städer.
Miljöaktuellt kan berätta om över 100 svenska skrotbilar som fastnat i tyska hamnar sedan myndigheterna där reagerade.
Naturvårdsverket uppgav i en rapport från 2021 att mellan 580 och 870 bilskrotare i Sverige måste betraktas som illegala (och då hade de redan år 2011 och år 2014 påpekat i tidigare rapporter att kriminaliteten frodas i branschen).
Det här, säger Naturvårdsverket, gör det tufft att konkurrera för laglydiga bilskrotar.
Ingen i EU-systemet är ute efter att krossa veteranbilarna eller förstöra för landsbygden.
För övrigt är veteranbilsmarknaden verkligen stor, i Europa älskar man sina gamla bilar.
Bara i Tyskland finns 1,5 miljoner klassiska bilar. Frankrike och Italien har minst en miljon bilar vardera registrerade.
Därför tillåts EUs medlemsländer att uppmuntra den här verksamheten via sina nationella regler. I Tyskland har de t ex skatterabatt och slipper leva upp till kraven i lågutsläpps-zoner.
Så, Robban har rätt.
Veteranbilarna är inte hotade.
Varför politiker vill skrämma upp folk med felaktiga upplysningar förblir en gåta.