Tyskland tog igen fajten för dieselbilarna

Den tyska regeringen med hjälp av Ungern och Bulgarien lyckades än en gång mildra utsläppskraven på bilar i EU.
Med sifferexercis putsar man upp resultatet.

Det har varit en stark tysk gren i decennier att skydda bilindustrin från miljökrav.
EU, som annars är ledande i världen när det gäller klimatpolitik, har heller inte lyckats sänka utsläppen alls från transporter sedan 1990.

Faktiskt är transportutsläppen högre än för 30 år sedan när arbetet på att minska klimatutsläppen inleddes.

På miljöministermötet i Luxemburg på tisdagen kämpade en socialdemokratisk tysk minister tillsammans med framförallt Ungern och Bulgarien för att låta fordonsindustrin komma undan än en gång.

Men ordföranden Österrike hade satt sig i sinne att få igenom en hygglig kompromiss och ville inte släppa hem ministrarna.
Vid midnatt röstade till slut 20 länder ner övriga åtta och fick ihop om 35 procent lägre utsläpp år 2030 för personbilar, 30 procent för skåpbilar (lätta nyttofordon) och för lastbilar.

Skåpbilar har haft krav på sig bara sedan 2014 att minska sina utsläpp – men de kraven mildrades med att för varje bil med låga utsläpp som de säljer, får de räkna bort 3,5 bilar med höga utsläpp.
Trots detta avslöjades tysk industri i somras fuska med utsläppen även för nyttofordon.

I nattens kompromiss dyker idén upp igen med att ge rabatt, kredit och rentav ”superkredit” till biltillverkare som åtminstone vid sidan om de smutsiga bilarna, försöker sälja elbilar.
Så kraven om 30 eller 35 procent kommer inte att slå så hårt som det kan verka.

I Östeuropa kommer t ex varje såld elbil dras av från tillåtna utsläpp – två gånger.
Om antalet elbilar ökar och fossilbränslebilar förblir lika många, så minskas alltså inga utsläpp alls.

(Det var enda sättet at få Tyskland nedröstat, att ”köpa” östeuropeiska röster.)

För lastbilar – som EU för första gången någonsin ber om att minska sina utsläpp, är det egentliga kravet närmare 7 procent  mindre 2025.
Lastbilstillverkarna får rabatter precis som Östeuropa:
För varje elbilar de eventuellt säljer – kan de dra av utsläpp dubbelt, trippelt – ja, fem gånger om.

Den svenska miljöministern Karolina Skog var djupt besviken.
Och kanske inte bara för att klimatet far illa av den dåliga uppgörelsen.

Svensk industri hade verkligen behövt att de europeiska konkurrenterna inom fordonsindustrin också får tuffa utsläppskrav.
Sverige är helt enkelt tvunget att ha hårda krav nationellt nämligen, för annars spricker de svenska klimatmålen.

Så Skog lovar ta nya tag och se om man inte med hjälp av Europaparlamentet kan skärpa kraven en del.