Julklappsfloden möter EUs supermoderna tullreform

Så här i december går posten, paketbuden och tullen på knä under alla julklappar vi köper på internet.
Ohållbart och måste bromsas, anser både EU och USA.

Näthandeln blomstrar till jul


När paketströmmen inför jul ökar till en flod, så beror det mycket på att vi kunder köper billiga julklappar på nätet.
Vi kanske inte alltid tänker på det men den största mängden kommer från Kina.

Före näthandeln var småpaketen inte många nog att bry sig om. Idag ser det helt annorlunda ut.
Bara i USA har mängden småpaket från utlandet gått från 1 dryg miljon paket om året till över 1 miljard paket per år och Europa har samma utveckling.
Bra för konsumenterna men besvärligt på andra sätt.

Grundregeln är att paket av litet värde inte behöver tulldeklareras. EU har beloppsgränsen 150 euro (1 700 kr). USA har satt den till 800 dollar (8 800 kr).
De paketen susar förbi utan koll och tullen kan ägna sig åt gods av större värde.

Tyvärr visar sig beloppsgränsen ganska lätt att gå runt. Antingen ljuger man helt enkelt om värdet eller så delar man upp innehållet i flera paket. En konsult värderade häromåret att det fuskas med minst 65 procent av paketen.

EU tröttnade för några år sedan och införde från år 2021 att alla paket åtminstone måste momsdeklareras. Bara under det första halvåret av den reformen drog EU-länderna in nära 2 miljarder euro extra i moms.

Fast alla andra problem kvarstår.
Vem kollar om varan följer EUs regler om tillåtna kemikalier, farliga leksaker, fyrverkeri eller lustgas? I USA anser man att fentanyl kommer in via småpaketen, vanligast orsak till dödlig överdos.

Biden-administrationen kastar nu i sin allra sista minut fram en tullreform som man har arbetat med i höst och ber kongressen (innan landet byter president i januari) att ändra ”de minimis”-regeln.
Gränsbeloppet skulle kvarstå men fler varutyper skulle inte längre få hanteras via småpakets-regeln utan istället förtullas. Till exempel skulle 70 procent av alla kläder som kommer från Kina omfattas.
Inte helt enkelt för amerikanska tullen kanske, att särskilja vilka Kina-paket som omfattas och vilka som inte gör det.

EU-kommissionen la våren 2023 ett mycket mer radikalt förslag.
EU vill ge sig själv en supermodern tull, först i världen.

Just för småpaketen skulle beloppsgränsen tas bort helt, alla varor skulle tulldeklareras.
Det borde inte bli alltför krångligt, tror kommissionen, om man använder sig av dagens one-stop-shop för momshantering till tullhantering också.

För den stora mängden gods skulle ett elektroniskt system för tullhantering byggas ut. Regelbundna, långvariga och stora handlare skulle få söka om att få status av ”betrodd” och i så fall helt få sköta sin egen förtullning.
Typ, Scanias lastbilar eller tågen med Ikea-paketen behöver inte stanna vid gränsen, förtullningen är skött i förväg av huvudkontoret och har man regelbundna transporter behöver inte varje enskild anmälas på nytt.

Alla uppgifter matas in i en gemensam tulldatacentral som ersätter dagens 27 nationella databaser. Det blir då en enorm mängd av info vilken kan analyseras med hjälp av AI för att identifiera avvikelser och avslöja smugglingsmönster.
Alla 27 EU-länder skulle mata in och ha tillgång till varandras info i realtid. EU skulle ha superkoll över handelsflödet – över vad EU-länderna importerar och varifrån.
Tullare skulle ha tid att arbeta med misstänkta försändelser, vapen, smittade produkter, insmugglade hundvalpar, sanktioner…

Världens mest moderna och helt digitaliserade tull, inget mindre.
Kritik finns självklart.
Kommerskollegium tror t ex, liksom en dansk konsultfirma, att vi privatkunder skulle få betala mer för våra småpaket.
Detta verkar dock EU-kommissionen inte tycka är negativt utan hävdar att deras reform i så fall ger fysiska butiker och europeiska handlare en bättre chans att konkurrera med Kina.

Den svenska regeringen har tre klassiska skäl som man brukar ta till för att säga nej till nya EU-förslag; Reformen är onödig, det blir för dyrt, det sköter vi bättre i Sverige.
I det här fallet har Tidöregeringen valt att framföra alla tre.
Men regeringen tycker samtidigt att det vore bra med en bättre fungerande tull.

Europaparlamentet har redan sagt ja i princip till alltsammans medan EUs ministerråd hållit rekordmånga kommittémöten hela året utan att ännu ha landat i en bestämd åsikt.
Stötestenen verkar vara förslaget att tullunionen EU ska ge sig själv en enda gemensam tullmyndighet istället för 27 nationella (vilket alla vet är ett system som haltar).

Det är logiskt, med tanke på att EU är ett gemensamt tullområde med samma regler överallt.
Men det kan också vara svårsmält, för ger vi upp alltför mycket nationell suveränitet då?
Förhandlingarna fortsätter, här liksom i USA. Skulle EU-förslaget gå helt enligt plan, så blir julen 2027 det sista året med ett stort inflöde av kinesiska julklappar.