Northvolt – ingen ville höra kanariefågeln

EUs första och största elbatteri-satsning Northvolt gör magplask – bra för de kinesiska rivalerna men dåligt för svenska och europeiska skattebetalare.
Varför övervakades inte den mångmiljard-stora pengasatsningen bättre?

Alla dessa varningar som ingen ansvarig såg


Här är osynliga styrelsen som ska rädda Northvolt..,löd en rubrik nyligen över en artikel där vi får möta en grupp så kallade styrelseproffs men man måste ju undra:
Var har de varit fram till nu?

Under hela året har journalister rapporterat om mystiska dödsfall (fem) och många arbetsolyckor (26) medan företagsledningen hela tiden kommit med bortförklaringar.
Ringde ingen varningsklocka hos styrelsen?
Storbolaget Scania, kund och delägare i Northvolt, gick ovanligt nog ut offentligt i början av året med kritik för att de inte får beställda leveranser.
Blinkade ingen varningslampa i styrelserummet?

Northvolt har överflödats av offentliga pengar för att göra Europa oberoende av kinesiska elbils-batterier. För den uppgiften har Northvolt fått miljarder av av stat, kommun och EU.
Men störst leverantör till fabrikens maskinutrustning är kinesiska Wuxi Lead och deras maskiner levereras med flera hundra kinesiska arbetare.
Ingen röd flagga höjdes?

När Northvolt nu inte helt oväntat kraschar meddelar näringsminister Ebba Busch att de ska inte räkna med att räddas av statliga pengar:
”Vi kan inte använda svenska skattemedel för att gå in och lyfta ett enskilt bolag om det är så att en huvudägare har tunga ekonomiska problem,” säger hon till SVT.

Fast innan Northvolt befann sig i trubbel, stöttade staten med 600 miljoner i bidrag. Det är alltså statliga pengar som försvinner om bolaget kraschar.
Statliga Riksgälden har samtidigt garanterat Northvolt lån för upp till runt 15 miljarder kronor. Mer statliga pengar som sugs med.
Borde inte svenska staten ha reagerat på alla larmrapporter innan kraschen blev ett faktum?

Riksgälden särskilt, kunde ha velat följa upp hur deras medel landat i batterifabriken.
Riksgälden blåstes ju på 900 miljoner kronor av en annan drömmare – holländaren Victor Muller som köpte konkursboet Saab, bl a med svenska skattebetalares pengar som sedan glatt vaskades i hopplösa idéer.
Och granskar man Northvolt-visionären VD Peter Carlssons bakgrund lite misstänksamt så ser man en hoppjerka med erfarenheter från säljsidan, inte produktioner.

Tidö-regeringen vill gärna låta marknaden avgöra och hålla staten utanför. Men eftersom nu så stora statliga medel finns upplåsta i Northvolts framgång, borde man som ett minimum hålla verksamheten under närgången övervakning så att skattebetalarnas pengar inte kastas bort.

EU-kommissionen och Europeiska Investeringsbanken har likaså skäl att sparka sig själv på smalbenen för att de lika generöst öst pengar över Northvolt utan att sätta någon att seriöst granska hur satsningen sköttes.
Hela idén var ju att sjösätta en europeisk batteritillverkning till europeiska elbilar. Borde just detta projekt ha bromsats tidigare?

Eller ligger det något i vad viskningarna säger att kinesiska bolag lagt krokben för Northvolt?
Det kinesiska bolaget Wuxi Leads sägs med avsikt ha levererat dåliga maskiner till Northvolt för att försvåra för Europas största satsning på egna elbils-batterier.
Sedan ett par år har Kina slutat sälja den viktiga mineralen grafit till Sverige – en mineral som Northvolt behövde i sina batterier.
Kinesisk-ägda Volvo Cars – en av Northvolts delägare och samarbetspartners – ger ett glasklart besked när kraschen hotar, att Volvo inte tänker hjälpa batteritillverkaren ur sin kris.
Nej, Volvo Cars utnyttjar istället läget till kasta ut Northvolt ur deras gemensamt ägda fabrik Novo Energy som är tänkt att bygga batterier.

Finns det minsta fog för rykten om att kinesiska rivaler lyckats välta en europeisk storsatsning så faller en del av skammen på finansiärerna och den ”osynliga” styrelsen som sovit på jobbet.
Är det tal om en illa skött fabrik, kommer de heller inte undan ansvar.

Ingen mer än facket ville lyssna på arbetarna som berättade om missförhållanden. Även om man struntar i hur arbetare har det, borde alla som sysslar med industrisatsningar ha begripit att detta var en kanariefågel.

Vill Europa och Sverige ha egna elbils-batterier får man försöka ta uppgiften på lite större allvar nästa gång.