Lockad att handla billigt på Temu? Nu drar EU-kommissionen i bromsen för den kinesiska websajten som kan vara smått beroendeframkallande.
Ännu några framgångsrika kinesiska näthandlare har hamnat i klorna på EUs nya, tuffa regler för vad som är tillåtet på nätet (Digital Services Act och Digital Markets Act).
Shopping-paradiset Temu säljer varor extremt billigt och lockar kunderna bli trogna med feta bonusar. I sin jakt på kunder har man utnyttjat fejkade annonser med svenska kändisar eller gör reklam för 90 procents rabatt på kända svenska varumärken – som man inte alls har att sälja.
De varor köpta på Temu är inte alltid vad de tycktes vara på bilden när de väl når kunden, och ibland kommer inte ens något paket trots att kunden har betalt.
Lägg till det stulna bankuppgifter och barnarbete så blir de låga priserna begripliga.
Temu skyller ifrån sig, man är bara en ”plattform” och tar inte ansvar för säljarna man visar upp.
Men nu har Temu lyckats skaffa sig över 45 miljoner användare och då dras man in i EUs nät av nya konsumentregler – alla så stora plattformar utses till en VLOP (Very Large Online Platform) av EU-kommissionen.
Det innebär att Temu har fyra månader på sig att redovisa hur man säkrar varuleveranserna, garanterar att säljarna sköter sig eller snabbt tar bort dem och inte minst att man genast slutar med ”dark patterns,” alltså metoder på nätet där användaren luras att köpa mer än man vill genom lurigt utformad websida där en kund lätt klickar fel.
Det är också slut med att t ex sälja kosmetika utan korrekt innehållsförteckning.
Samma behandling får också den kinesiska modebutiken Shein som just nu bygger upp sin stora användarskara med erbjudande om halva priset.
Därmed är EU-kommissionen uppe i 24 VLOPs eller VLOSEs (very large online search engines) som efterhålls särskilt noga.
Bland dessa finns även TikTok som kritiserats för att använda algoritmer för att suga in barn-användare och X/twitter som legat långt efter med att ta bort hat, hot och våld från sin plattform trots anmälningar.