Cookies är för närgångna.
Folk ska inte behöva se sko-annonser varje gång de går ut på nätet för att de besökt en skobutiks hemsida.
EU försöker med nya regler för att dämpa annonsfloden.
Godkänner du cookies?
Ja, vad ska man göra – klicka ja och slippa banderollen.
Men det betyder att du troligen just accepterat att den hemsida du tittar på, säljer informationen om ditt besök vidare till annonsörer.
Det lär du märka, varje nytt besök på nätet levererar plötsligt annonser av samma slag.
EU-kommissionen lägger nu fram en komplettering till de dataskyddsregler som togs förra året (träder i kraft i maj 2018).
Paketet kallat ePrivacy, innebär bland annat att företagen måste inhämta ett ”upplyst samtycke” från oss konsumenter.
Cookie-frågan måste i så fall försvinna.
Istället får vi ställa in vår browser på hur närgånget vi tänker tillåta de hemsidor vi besöker, att följa oss.
Här ska vi alltså kunna säga nej till cookies en gång för alla.
Eller säga ja till en del cookies, vi får själva välja nivå.
Dessutom skulle förslaget förbjuda Facebook, Google och de andra från att fånga upp innehållet i det vi skriver och säger på nätet – om vi inte ger vår uttryckliga tillåtelse.
Inte heller data om plats och tidpunkt för vår kommunikation får användas utan vårt tillstånd, annat än för teleräkningen.
Samma gäller för spam och försäljares direktkontakt med oss.
Nyhetsmedia skulle få rätt att välja bort oss också.
I alla fall dem av oss, som använder annonsblockerare (200 miljoner människor världen över), vi kan nekas tillgång till gratis nyhetssidor, om publicisterna så önskar.
Vilket flera nättidningar förstås gör redan idag, även om det är oklart ifall de egentligen får det.
Det låter på det hela taget frestande fridfullt men skulle förstås undergräva en miljardindustri för de stora internetjättarna.
Vågar man gissa att de kommer hitta på andra tekniska metoder att hitta oss och identifiera våra vanor?
.