Ibland kan lite PR behövas. Team Europa låter larvigt klatschigt men kan bidra till iskall geopolitik.
Ett irriterande inslag i Ursula von der Leyen-kommissionen har varit hennes sätt att prägla nyheter.
Alltså hennes ”spinn” som det ju heter på svengelska, eller med andra ord skicklighet i att snurra på en nyhet så att allmänheten mest uppfattar de sidor som avsändaren vill visa upp.
Von der Leyen har lanserat den ena nyheten efter den andra i korta videos där hon promenerar allvarligt runt i en övergiven EU-korridor iklädd färgstark dräktjacka av skiftande kulör, och berättar om den senaste reformen.
Detta är irriterande för oss journalister. Då blir det första vi och andra får höra om saken någon glättig berättelse som vi inte fått chansen att peta hål i med våra frågor.
Tidigare kommissioner brukade lägga fram nyheter på en presskonferens i Bryssel med ansvarig kommissionär + handläggare som kan tekniska fakta.
(…eller genom att läcka till Financial Times).
Hur som helst.
Team Europe är ett spinn-försök som faktiskt verkar vettigt.
Team Europe är en term som uppfanns av von der Leyens gäng under coronapandemins värsta dagar.
Den fick inrama det covid19-bistånd som EU ger till utvecklingsländer för att ta sig igenom pandemin.
Drygt 40 miljarder euro fick man ihop genom att vädja till EUs medlemsländer, skrapa på konton hos Europeiska investeringsbanken och EBRD, EUs utvecklingsbank och leta i oanvända anslag i EU-klassan.
Pengarna har använts till att trygga tillgång till rent vatten i Somalia, ett smittspårningssystem i Ghana och Nigeria, skyddsmasker och sjukvårdsutrustning på Balkan, att stoppa till hålen i en läckande budget i Bangladesh…
Och så kommunicerar man alltihop – spinner det – under namnet Team Europe, en tydlig avsändare som då förhoppningsvis får cred (svengelska för erkännande) för insatsen.
Det här tyckte någon i Bryssel var en så bra idé att EUs hela biståndsarbete håller på att döpas om till Team Europe.
EU + EUs medlemsländer är tillsammans världens största biståndsgivare. Vi ger nästan hälften av allt bistånd i världen.
USA står för runt 20 procent.
EU är också världens största katastrofhjälpsgivare (fördelas för övrigt med lokalt placerade hjälporganisationer).
Men EU får inget cred för detta för ingen vet om det.
När ”Afrobarometer” frågade afrikaner vems utvecklingsstöd de gillar bäst, var svaret antingen USA eller Kina.
EU finns inte ens med som ett alternativ.
Ändå direktinvesterade EU och EU-länderna totalt 222 miljarder euro under 2017 i Afrika att jämföra med USAs 42 miljarder och Kinas 38 miljarder euro – bistånd och investeringar tillsammans.
Över fem gånger mer.
Det här liknar Balkan där EU gett miljarder i stöd varje år sedan 1990-talet – tiofaldigt vad USA eller Kina bidragit med – och i detta nu står för mellan 60-80 procent av alla utländska investeringar.
Politiskt vinner EU varken erkännande eller kärlek i utbyte för det.
Däremot hyllas Kina på Balkan som en vän i nöden och för sina storslagna investeringar… som alltså inte är i närheten vad Europa bidrar med.
Ryssland lovordas och USA ser man upp till.
Problemet är dock inte att EU snuvas på kärlek och erkännande.
Problemet är att EU aldrig vinner i legitimitet.
Det är ett praktiskt problem vi talar om här. Det mesta av stödet som EU sprider världen runt, kommer med europeiska krav.
Om folk i allmänhet inte känner till stödet, hur ska det kännas rimligt att leva upp till kraven?
EU ställer t ex krav på respekt för mänskliga och medborgerliga rättigheter liksom rättsstaten,
Det kan verka gulligt men är iskall geopolitik.
EU behöver stabila grannar på Balkan och ett stabilt välmående Afrika.
På Balkan och i EUs grannskap öster om Polen ställer EU därför krav på politiska reformer och en ekonomisk utveckling som kommer medborgarna till godo.
I Afrika står högst på kravlistan att länderna hjälper EU bromsa migration till Europa.
Men som sagt, om medborgarna inte ens vet om att EU finansierar det överlägset största stödet som deras land får… varför skulle någon lyssna på EU?
Att klassa biståndet, vaccinet och investeringarna under varumärket Team Europa och göra oblyg reklam för alltihop, låter som ett vettigt spinn från Ursula von der Leyen.